Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål - VSO eller ikke ? Kan det svare sig ?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 23. Feb 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg har fulgt med på Amino gennem længere tid, og har fået rigtig meget ud af siden. Men ligesom andre har opdaget, er det ikke altid helt enkelt at finde alle svar på ens spørgsmål. Og dette gælder også jeg - derfor vil jeg stille et par spørgsmål som jeg ikke har fundet ordentlig svar på andre steder.

Jeg præsenteret virksomheden, og slutter med spørgsmålene.

Data:

a) et endnu ikke opstartet, men planlagt opstartet (så snart som muligt)Enkeltmandsvirksomhed, registreret med CVR-nummer og moms. (grundet tiltænkt VSO ordning)

b) Registreret under brancekode, som eks.: ”960900_ Andre personlige service ydelser”.

c) Virksomhed føres fra privat adresse, på delvist fritids/hobby plan. Hermed menes, at der kan være halve år uden indtægt, og måneder med stor indtægt.

d) Som udgangspunkt, optages der ingen lån, eller skydes kapital i virksomheden – starter fra 0,-

e) Alle ydelser, laves med egne værktøjer og hardware. Der vil for så vidt muligt, ikke være udgifter – før der er tilsvarende overskud i indtægter.

Persongalleri:

a) én indehaver (naturligvis), som sideløbende er på SU og afslutter uddannelse sommer 2013. Ingen anden indkomst end SU.

b) Efter uddannelse forventes et arbejde som A-indtægt sideløbende med at virksomheden fortsætter at spare op.

Ydelser:

a) mindre opgaver indenfor forskellige områder, blandt andre: Grafisk design, håndværksmæssige ydelser, bygningskonstruktionsopgaver, lettere undervisning i software m.fl.
(det er tænkt som at fakturere forskellige ydelser indenfor flere forskellige brancer)

Formål:

a) at ”opspare” penge i enkeltmandsvirksomhed, indtil der er min. 80-100.000 - således, de kan føres i et holding selskab, og derfra til et, på det tidspunkt, opstartet Aps.

Spørgsmål:

1.    Vil det være en fordel at fungere under VSO, for at kunne opspare penge i virksomheden til 25% ”áconto skat”, og kun svare B-skat af en minimal udtrækning (hvis det skulle blive tilfældet), selvom det forventede overskud er lavt (>/< 50.000 )?
(Der er ikke tiltænkt virksomheden noget afkast mht. fradrag eller andet – men ren opsparing)

2.    Hvis VSO er en fordel (det optimale), menes det så at være til at overkomme uden Revisor eller Advokat bistand? Eller skulle man satte sig grundigt ind i reglerne, og evt. fik regnskabet godkendt af revisor? Slutteligt, om det er noget man kan magte uden bistand – altså, sværhedgraden af VSO ordningen kontra konsekvensen af at gøre det forkert ?

3.    Kan man føre VSO på virksomheden uden at være moms registreret ?

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe med et par svar på ovenstående spørgsmål ?

Alternativt, om nogen kan henvise til konkrete sider/litteratur, hvor jeg kan læse mere grundlæggende om VSO?

Hilsen

Allan

Fra Aalborg
Tilmeldt 23. Feb 12
Skrevet kl. 19:19

Er det for specifikt et spørgsmål til at de fleste kan svare, eller er det et helt forkert forum at spørge i ?

Tilmeldt 17. Feb 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:41
Fra Aalborg
Tilmeldt 23. Feb 12
Skrevet kl. 13:44

Jeg havde godt nok været omkring SKATs hjemmeside, men dén juridiske del havde jeg ikke lige fundet. Den giver godt overblik over ordningen - tak ...

(ud fra linket - mener jeg muligvis godt at have begreb om ordningen og hvilket indhold der er nævnt som forudsætninger for regnskabet)

Dog består det vigtigste spørgsmål stadig - om det vurderes hvorvidt man som privat person vil formå at føre regnskabet under VSO, eller om det simpelthen er for kompliceret og kræver uddannelse?
Eller formuleret anderledes - er der nogen som har erfaringen med selv at føre deres virksomhed under VSO og ønsker at dele denne?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:51

AC-Aalborg:
Dog består det vigtigste spørgsmål stadig - om det vurderes hvorvidt man som privat person vil formå at føre regnskabet under VSO, eller om det simpelthen er for kompliceret og kræver uddannelse?

Jeg vil anbefale dig at lade en prof klare det praktiske omkring omkring VSO. Kan godt være lidt teknisk for ikke erfarne.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)