Hej Alle,
Jeg har fulgt med på Amino gennem længere tid, og har fået rigtig meget ud af siden. Men ligesom andre har opdaget, er det ikke altid helt enkelt at finde alle svar på ens spørgsmål. Og dette gælder også jeg - derfor vil jeg stille et par spørgsmål som jeg ikke har fundet ordentlig svar på andre steder.
Jeg præsenteret virksomheden, og slutter med spørgsmålene.
Data:
a) et endnu ikke opstartet, men planlagt opstartet (så snart som muligt)Enkeltmandsvirksomhed, registreret med CVR-nummer og moms. (grundet tiltænkt VSO ordning)
b) Registreret under brancekode, som eks.: ”960900_ Andre personlige service ydelser”.
c) Virksomhed føres fra privat adresse, på delvist fritids/hobby plan. Hermed menes, at der kan være halve år uden indtægt, og måneder med stor indtægt.
d) Som udgangspunkt, optages der ingen lån, eller skydes kapital i virksomheden – starter fra 0,-
e) Alle ydelser, laves med egne værktøjer og hardware. Der vil for så vidt muligt, ikke være udgifter – før der er tilsvarende overskud i indtægter.
Persongalleri:
a) én indehaver (naturligvis), som sideløbende er på SU og afslutter uddannelse sommer 2013. Ingen anden indkomst end SU.
b) Efter uddannelse forventes et arbejde som A-indtægt sideløbende med at virksomheden fortsætter at spare op.
Ydelser:
a) mindre opgaver indenfor forskellige områder, blandt andre: Grafisk design, håndværksmæssige ydelser, bygningskonstruktionsopgaver, lettere undervisning i software m.fl.
(det er tænkt som at fakturere forskellige ydelser indenfor flere forskellige brancer)
Formål:
a) at ”opspare” penge i enkeltmandsvirksomhed, indtil der er min. 80-100.000 - således, de kan føres i et holding selskab, og derfra til et, på det tidspunkt, opstartet Aps.
Spørgsmål:
1. Vil det være en fordel at fungere under VSO, for at kunne opspare penge i virksomheden til 25% ”áconto skat”, og kun svare B-skat af en minimal udtrækning (hvis det skulle blive tilfældet), selvom det forventede overskud er lavt (>/< 50.000 )?
(Der er ikke tiltænkt virksomheden noget afkast mht. fradrag eller andet – men ren opsparing)
2. Hvis VSO er en fordel (det optimale), menes det så at være til at overkomme uden Revisor eller Advokat bistand? Eller skulle man satte sig grundigt ind i reglerne, og evt. fik regnskabet godkendt af revisor? Slutteligt, om det er noget man kan magte uden bistand – altså, sværhedgraden af VSO ordningen kontra konsekvensen af at gøre det forkert ?
3. Kan man føre VSO på virksomheden uden at være moms registreret ?
Jeg håber der er nogen som kan hjælpe med et par svar på ovenstående spørgsmål ?
Alternativt, om nogen kan henvise til konkrete sider/litteratur, hvor jeg kan læse mere grundlæggende om VSO?
Hilsen
Allan