Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oplysning om moms til kunden

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Den sag er lige til

Når der bliver solgte varer eller ydelser til private skal der altid oplyses priser incl. moms

Så enkelt er det, det samme gælder ydelser, en tømrer skal oplyse om prisen+ moms

Fra Rødkærsbro
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 481
Fra  ReneSejling.dk Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er spørgsmålet jo bare om han har oplyst han var privat eller ej.

Tilmeldt 17. Feb 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Juridisk set er der ikke tvivl. Prisen skal som udgangspunkt altid oplyses inkl. alle afgifter.
Men som der rigitg nok peges på, har der udviklet sig forskellige branchekutymer, hvor man mere eller mindre "indforstået" altid oplyser priserne som nettosalgspriser ekskl. moms. Under alle omstændigheder vil det blive et bevismæssigt spørgsmål i forhold til de udstedte dokumenter for tilbud vs. faktura. kompliance.dk

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

René Sejling:
Så er spørgsmålet jo bare om han har oplyst han var privat eller ej.

Det må være sælgers ansvar at sikre sig om han skal give tilbud  med eller uden moms. Specielt da det er sælger som har risikoen.

/Henrik

Fra Rødkærsbro
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 481
Fra  ReneSejling.dk Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig.

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Mht. markedsførings §13, så er det jo kun hvis du udbyder vare til privat - og det er 99% af tiden også den man retter sig efter.

Men lad os tage følgende case. Du driver et flytte firma der kun henvende sig til erhverv. Dvs. du udbyder ikke dine ydelser til private - ergo behøves du ikke oplyse priser inkl. moms.

Der er så en kunde der ringer og siger: Goddag - Anders Skovsende her. Jeg har noget inventar der skal flyttes. Kan i give mig en pris på det? Det skal flyttes fra et kontor nede i byen, til min privat adresse.

Som erhvervsdrivende, så vil du forholde dig til der bliver sagt INVENTAR - det kalder du ikke dine møbler der hjemme.

Så det er sindsygt svært at sige præcist om sagens kerne. Og når det så er en mundlig aftale bliver det jo desværre nok umuligt at dokumentere. Og netop brugen af forskellige ord kan gøre det mere eller mindre umuligt at finde ud af om det er privat eller erhverv.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 21. Feb 12
Indlæg ialt: 15
Fra  Modebælter.dk Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kammerat har bare nævnt for fragtmanden at vi var et par drenge der skulle have fragtet den pågældende vare hjem. Og det vil jeg da mene at ville blive betragtet som privat.

> Michael Dumstrei

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Skovsende:
Så det er sindsygt svært at sige præcist om sagens kerne

Enig -  men det ændrer jo ikke ved at loven beskytter den svage part - forbrugeren. Hvis ikke den erhvervsdrivende kan løfte sin bevisbyrde på at prisen er afgivet ud fra en forventning om at aftalen er indgået btb, er der næppe chance for at få medhold i en klagesag.

/Henrik

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)