Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SU og virksomhedsform

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 14. Dec 11
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Mig og min bror skal til at starte en firma og er i denne anledning i tvivl om hvilken virksomhedsform vi skal vælge for ikke at miste retten til at modtage SU idet vi begge er under uddannelse.

Vi regner med at få en overskud på 30000-50000 i løbet af året i alt.

Vi har overvejet virksomhedsordningen, spørgsmålet er så:

- Hvis vi lader overskuddet blive i virksomheden (dvs vi hæver intet til privat forbrug) vil det så påvirke  vores SU? - altså skal vi betale en del af vores SU tilbage?  

- Hvis vi ikke lader overskuddet blive i virksomheden, men bruger dette til privatbrug, vil det så påvirke vores SU - altså skal vi betale en del af vores SU tilbage?

Jeg håber nogen kan komme med et svar inden for ovenstående, da hverken SU, SKAT eller startsvækst kan komme med præcise nok svar.

På forhånd tak 

Mvh 

Beway Bakir

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 21:04

beway:

- Hvis vi lader overskuddet blive i virksomheden (dvs vi hæver intet til privat forbrug) vil det så påvirke  vores SU? - altså skal vi betale en del af vores SU tilbage?  

Nej, nej

beway:

- Hvis vi ikke lader overskuddet blive i virksomheden, men bruger dette til privatbrug, vil det så påvirke vores SU - altså skal vi betale en del af vores SU tilbage?

Ja, det afhænger af jeres fribeløb. Der skal selvfølgelig også betales skat.

Tilmeldt 14. Dec 11
Skrevet kl. 21:11

Okay , Tak for dit svar Mikkel

Så for at understrege det endnu engang: så længe overskuddet bliver i virksomheden så kan jeg være sikker på at det ikke kommer til at gå udover vores SU?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47146
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:29

Hvis du kører virksomhedsskatteordning og derved lader overskud blive så ja. (det er ikke noget med at de bare bliver på bankkontoen Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 09:41

su hjemmeside har forklaret det grundigt på deres egen hjemmeside http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/indkomst/egenvirksomhed/Sider/default.aspx

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Tilmeldt 14. Dec 11
Skrevet kl. 10:15

Hej John

Er der mulighed for at du kan forklare lidt nærmere hvordan det helt praktisk kommer til at være?
Altså, står der der et sted at hvis man vælger virksomhedsordningen og lader overskudet blive, så bliver ens SU ikke berørt?

jeg håber at du kan hjælpe med at besvare ovenstående. 

På forhånd tak

Mvh

Beway Bakir

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 10:29

Ejeren af virksomheden skal på sin selvangivelse angive om der benyttes VSO eller ej.

Man skal kun betale ens SU tilbage, hvis man får en indkomst på over ca. 108.000kr (for en videregående uddannelse - søg på SU fribeløb på google, så kommer der en side op inde fra SU, hvor de forskellige satser står).

Fra Odense
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:05

Jeg synes egentlig ikke at de forklarer det særlig grundigt. Dermed er jeg stadig i tvivl. Håber i kan hjælpe mig til forståelse :)  

Fra SU-styrelsens hjemmeside: 

"Virksomhedsskatteordningen

Er du tilmeldt ’Virksomhedsskatteordningen’, kan du trække dine erhvervsmæssige renteudgifter fra i din egenindkomst, da renteudgifterne er trukket fra virksomhedens samlede resultat, før det beskattes.  

Efter ansøgning kan kapitalafkastningsordningen sidestilles med virksomhedsskatteordningen."

For mig at se er det kun renteudgifterne der kan trækkes fra egenindkomst, da de i forvejen er fratrukket. 

Fra SU-styrelsens hjemmeside: 

"Overskud/underskud

Har du optjent et overskud i virksomheden, tæller overskuddet med i din egenindkomst det år, hvor det beskattes af det."

For mig fremgår det stadig ikke klart om min enkeltmandsvirksomhed kan tjene 1.000.000kr. og lade dem STÅ i virksomheden vha. VSO indtil 2015 hvor jeg er færdig med uddannelsen, og først der trække dem ud UDEN at det på nogen måde går ud over min SU. 

Nu har jeg læst flere indlægAmino.dk omkring dette, og det virker som om at alle har hver deres mening. Er der nogen der PERSONLIGT har erfaringer på dette område? 

Håber i kan hjælpe os SU-modtagere der gerne vil starte virksomhed, ikke hæve noget overskud, og være sikre på ikke at miste vores SU. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:58

Lasse Madsen:
Har du optjent et overskud i virksomheden, tæller overskuddet med i din egenindkomst det år, hvor det beskattes af det."

Gør det nu ikke svære end det er. Det er den endelige beskatning som der henvises til. Det er tidspunktet hvor du hæver beløbet fra dit firma. Altså så længe pengene opspares påvirker det ikke din SU.

Det er et af de mest ofte stillede spørgsmål på Amino - og der har aldrig været tvivl om konklusionen.

Med forståelsen omkring det at læse en ganske enkel tekst fra SU-styrelsens hjemmeside, så håber jeg virkelig at mange gør brug af en revisor ellers  risikerer I et ordentlig økonomisk smæk, hvis ikke alle betingelserne for at brug VSO er opfyldt.

/Henrik

Tilmeldt 14. Dec 11
Skrevet kl. 20:11

Hej Henrik

Hvad mener du præcist med at hvis vi ikke gør brug af revisor (os der har VSO) så riskere vi en økonomisk smæk?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)