Mig og min bror skal til at starte en firma og er i denne anledning i tvivl om hvilken virksomhedsform vi skal vælge for ikke at miste retten til at modtage SU idet vi begge er under uddannelse. Vi regner med at få en overskud på 30000-50000 i løbet af året i alt. Vi har overvejet virksomhedsordningen, spørgsmålet er så: - Hvis vi lader overskuddet blive i virksomheden (dvs vi hæver intet til privat forbrug) vil det så påvirke vores SU? - altså skal vi betale en del af vores SU tilbage? - Hvis vi ikke lader overskuddet blive i virksomheden, men bruger dette til privatbrug, vil det så påvirke vores SU - altså skal vi betale en del af vores SU tilbage? Jeg håber nogen kan komme med et svar inden for ovenstående, da hverken SU, SKAT eller startsvækst kan komme med præcise nok svar. På forhånd tak Mvh Beway Bakir |
beway:- Hvis vi lader overskuddet blive i virksomheden (dvs vi hæver intet til privat forbrug) vil det så påvirke vores SU? - altså skal vi betale en del af vores SU tilbage?
Nej, nej
beway:- Hvis vi ikke lader overskuddet blive i virksomheden, men bruger dette til privatbrug, vil det så påvirke vores SU - altså skal vi betale en del af vores SU tilbage?
Ja, det afhænger af jeres fribeløb. Der skal selvfølgelig også betales skat.