Jeg bliver ansat som agent for virksomheden.
Jeg er stadig ikke helt med , men det kan være en strid om ord. En agent er ikke ansat men selvstændig og agerer på leverandørens vegne. Du kan evt google agent eller se lidt her på amino
Hvis du er ansat får du ikke eneret til produkterne. Leverandøren som du er ansat af beholder retten, men du sælger for dem.
Bliver du ansat med løn og evt provision? eller er du selvstændig og sender dem en faktura for dit agent arbejde?
Begge dele har fordele , men det er vigtig at kende setuppet.
Det er vigtigt for at forstå hvem der skal dække hvilke omkostninger
Hvis du er ansat
Skal de dække din omk og du skal nå et budget for at opretholde løn + privison. Du er hermed firmaest sælger/repræsentant.
Hvis du er ansat skal du (lidt forenklet ) have en provision der gør at du opnår den aftalte løn hvis du når dit budget, og mere hvis du går over budget.
Din provisionssats hænger altså nøje sammen med dit budget og forventede salg.
Hvis du er agent
Skal du tilvejebringe aftaler som leverandøren skal indgå ( dvs de handler direkte med de kunder du finder) Du modtager efterfølgende en agent provision. Hvem der dækker hvilke salgsomkostninger kan variere og skal defineres i agentaftalen.
Hvis du er forhandler
Køber du varerne af leverandøren og sælger dem videre i eget navn med en fortjeneste der ( forhåbentligt) dækker løn , omk og fortjenste. OG her kan du evt få eneret.
Håber det hjælper - og bare spørg løs :-)