Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eneret på det danske marked, men hva gør jeg?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Mar 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer..

Jeg er i den situation, at jeg er i gang med at forhandle med en udenlandsk leverandør af kropspleje produkter, som vil ansætte mig som agent.
Jeg vil samtidig få eneret på det danske marked, hvilket vil sige at alle forhandlere bestiller varer igennem mig.

Det er en god mulighed, som jeg helt sikkert vil satse på, da produkterne taler for sig selv.

Mine spørgsmål lyder så på:

Forhandling: Hvad kan jeg tillade mig at forlange i forhold til provisionsprocent, pr-udgifter osv?

Jeg er forholdsvis ny i sælgerfaget, så har brug for en eller anden form for drejebog for agenter. Et sted hvor jeg kan læse mig til, hvad jeg skal tænke på i forhold til: lovgivning, administration og alt hvad man støder på af udfordringer.?

Mvh Kasper

Tilmeldt 3. Feb 09
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej...

 

Jeg kan godt hjælpe dig med alt inden for salg.

Kan du ikke sende dit nr. PM

 

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 277
Fra  Gurrelund Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

K.B.R:
Jeg er i den situation, at jeg er i gang med at forhandle med en udenlandsk leverandør af kropspleje produkter, som vil ansætte mig som agent.
Jeg vil samtidig få eneret på det danske marked, hvilket vil sige at alle forhandlere bestiller varer igennem mig.

Skal du være ansat eller have en agentaftale eller være forhandler?

Du skal være opmærksom på at "eneret" er et vidt begreb i EU hvor varer frist kan bevæge sig, så du er ikke nødvendigvis alene om markedet

K.B.R:
Forhandling: Hvad kan jeg tillade mig at forlange i forhold til provisionsprocent, pr-udgifter osv?

Umuligt at svare på på baggrund af ovennævnte, men her lyder det som en ansættelseaftale. Provision og PR må hænge sammen med markedspotentiale, prissætning, forhandler model og alt muligt andet.

Hvordan skal det sælges ? forhandler netværk, detail butikker, Nettet , Home party etc ??

Hvem er target  kundegrupper?

Hvad skal din indsats være?

Masser af spørgsmål, og hvis du kan kaste lidt mere lys over det er der sikkert mange som vil hjælpe dig her

Tilmeldt 4. Mar 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Dragon: Tak for tilbuddet, det vil jeg med sikkerhed benytte mig af, når dette bliver aktuelt.

Peter Hohnen:

Jeg bliver ansat som agent for virksomheden.

Hvordan skal det sælges ? forhandler netværk, detail butikker, Nettet , Home party etc ??

Som det ser ud nu, vil det være hoteller, spa-centre, store kæder som Magasin, Matas osv.

Hvem er target  kundegrupper?

Folk som er bevidste om deres valg af kropspleje produkter, og som Sætter pris på økologi og naturlige råvarer.

Hvad skal din indsats være?

Det ligger stadig uklart om hvad min indsats helt præcis skal ligge i.

Min opgave kan være: Styre webshop i dk, markedsføre produkterne i dk og på hoteller og spa.

Men der jeg presser mest på, er hvor jeg kommer til at stå for alle danske kunder.

Jeg elsker gode spørgsmål. for de gør mig klogere og åbner for en masse nye overvejelser i en forvejen ny verden:0)


Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 277
Fra  Gurrelund Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

K.B.R:

Jeg bliver ansat som agent for virksomheden.

 

Jeg er stadig ikke helt  med , men det kan være en strid om ord. En agent er ikke ansat men selvstændig og agerer på leverandørens vegne. Du kan evt google agent eller se lidt heramino

Hvis du er ansat får du ikke eneret til produkterne. Leverandøren som du er ansat af beholder retten, men du sælger for dem.

Bliver du ansat med løn og evt provision? eller er du selvstændig og sender dem en faktura for dit agent arbejde?

Begge dele har fordele , men det er vigtig at kende setuppet.

Det er vigtigt for at forstå hvem der skal dække hvilke omkostninger

Hvis du er ansat

Skal de dække din omk og du skal nå et budget for at opretholde løn + privison. Du er hermed firmaest sælger/repræsentant. 

Hvis du er ansat skal du (lidt forenklet )  have en provision der gør at du opnår den aftalte løn hvis du når dit budget, og mere hvis du går over budget.

Din provisionssats hænger altså nøje sammen med dit budget og forventede salg.

Hvis du er agent

Skal du tilvejebringe aftaler som leverandøren skal indgå ( dvs de handler direkte med de kunder du finder) Du modtager efterfølgende en agent provision. Hvem der dækker hvilke salgsomkostninger kan variere og skal defineres i agentaftalen.

Hvis du er forhandler

Køber du varerne af leverandøren og sælger dem videre i eget navn med en fortjeneste der ( forhåbentligt) dækker løn , omk og fortjenste. OG her kan du evt få eneret.

Håber det hjælper - og bare spørg løs :-)

 

 

 

Tilmeldt 4. Jan 12
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Hohnen:

Hvis du er ansat får du ikke eneret til produkterne. Leverandøren som du er ansat af beholder retten, men du sælger for dem.

 

Leverandøren beholder naturligvis retten, men trådstarter mener måske, at han som sælger/repræsentant får provision af samtlige solgte produkter i DK, uanset om han har haft noget med salget at gøre.

Fra Vejle
Tilmeldt 24. Jan 10
Indlæg ialt: 2537
Fra  Your Virtual Ninja Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Is it certified organic skin care products?

 If so I'm interested in hearing more, provided it's not poisonous crap.

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er helt enig i alle Peters Hohnens spørgsmål, og dette her link, kan måske hjælpe dig endnu videre i forhold til at få belyst, hvad det at være agent indebærer:

http://www.startvaekst.dk/handelsagenter

Som agent har du den fordel (frem for en eneforhandler), at du er dækket af handelsagentloven.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=59363

Loven er bygget på et EU direktiv og er derfor nogenlunde ens i hele EU, og kan på flere afgørende punkter ikke fraviges ved en aftale til skade for dig. Så længe du derfor sikrer dig, at I har en aftale om, hvilket territorie du skal dække (eventuelt med en option på yderligere territorier), at du får en eksklusiv ret, du får en rimelig provisionsprocent, og der er aftalt praktik i forbindelse med indberetning af ordrer, udbetaling af provision og behandling af eventuelle reklamationer fra kunder, og aftalen i øvrigt henviser til loven, skulle du være nogenlunde sikret.

Held og lykke!

Med venlig hilsen

Pernille Ørskov, 

Advokat, Lund Elmer Sandager

Tlf. 33300268, pni@lundelmersandager,dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)