For nogen tid siden var pladsen på mit webhotel blev lidt knap. Der var plads til 10 domæner og dette niveau var overskredet. Det gik bl.a. udover domænet http://fest-musikken.dk/ , som på dette tidspunkt alene bestod af en enkelt side med nogle links og et par Google-reklamer.
Jeg havde på dette tidspunkt lavet noget SEO arbejde i forhold til domænet. Domænet lå på dette tidspunkt på midten af side 3 med søgeord festmusik. Link til domænet var mest link fra andre af mine domæner. Umiddelbart efter jeg flyttede domænet rykkede domænet frem til midten af side 2 på søgeord festmusik, vel og mærket uden, at jeg havde foretaget mig noget som helst udover server flytningen. Konkurrencen på søgeord festmusik er ”Høj”.
Efterfølgende er domænet blevet domicil for La Salle – festmusik og domænet er rykket yderlige frem på søgeord festmusik – men nu er der også blevet arbejdet noget for det.
Andre som har erfaring med ”SEO-arbejde” via server flytning?
Andre som har erfaring med ”SEO-arbejde” via server flytning?
Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit spørgsmål, det er ikke SEO-arbejde i sig selv at rende og flytte server (men det er naturligvis godt ikke at have alle backlinks fra samme ip som ens side ligger på). Kan du være en smule mere specifik i dit spørgsmål?
(men det er naturligvis godt ikke at have alle backlinks fra samme ip som ens side ligger på)
Bemærk at ”SEO-arbejde” står i anførselstegn. I dette tilfælde tror jeg ikke, der har tidligere har været link til domænet fra samme server.
Forbedringen opstod få timer efter domænet blev redelegeret.
Det overrasker mig blot, at det kan have så stor effekt - specielt i førstnævnte tilfælde.
Ok :) Jeg er dog stadig ikke helt med på hvad spørgsmålet er. Jeg vil umiddelbart være tvivlende overfor om forbedringen skyldes flytningen, hvis effekten har været indenfor få timer. Det kan sagtens være du har lavet flytningen og set en forbedring, men at forbedringen skyldes andre faktorer.
Det kræver i øvrigt et langt mere grundigt datagrundlag at kunne sige noget præcist overhovedet.
Det kan jo være, at den oprindelige server har været et gammelt hakkebræt, hvor det har taget 5 min at load'e en side. Så kan en flytning da godt have effekt ... . Men jeg er enig med Thomas: Der skal meget mere info til, for at kunne foretage en vurdering af, om flytningen har haft en indflydelse - og chancen er nok størst for, at det er nogle andre parametre, som har spillet ind.
Det skyldes sikkert at du kun har haft 1 dedikeret ip adresse på din hosting konto. Efter flytningen kommer dine links fra en anden ip adresse og har derfor meget større link værdi.
Den geografisk placering af gammel vs ny server, kan også have en effekt.
18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media
Nu har jeg i snart mange år beskæftiget mig med SEO arbejde i større eller mindre omfang, og sagt i al beskedenhed med ganske god succes. Nu må jeg så indrømme, at jeg har undervurderet forskellen i linkværdien mellem link fra egen server og andre link. Det positive i denne forbindelse er, at jeg er blevet belært om forskellen på den gode måde!
Så et af fremtiden projekter blevet det lige fundet i den forbindelse. Jeg har i alt 2 linkkataloger. Det et ene har jeg haft i lang tid, dette er et pagerank 4 linkkatalog. Jeg linker ikke selv ret meget til dette linkkatalog, så ingen problemer der. Det andet linkkatalog linkfinder.dk er forholdsvis nyt og fik tildelt pagerank første gang her i starten af februar. Pagerank 3 på forsiden og pagerank 4 på nogle undersider. Linkværdien i dette linkkatalog er i for en meget stor dels vedkommende bygget på link fra egen server. Så dette linkkatalog står nu til ”eksport”.