Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætterkonto i praksis

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jan 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har læst en del om Iværksætterkonto og etableringskonto, men der er stadigt en del grundlæggende jeg ikke kan konkretisere. Jeg håber at der en nogen her på amino der kan hjælpe mig til at komme frem til en bedre forståelse.

Jeg overvejer fordele og ulemper ved en iværksætterkonto og/eller etableringskonto. Men kan ikke selv helt gennemskue konsekvenserne.

Jeg overvejer at starte virksomhed inden for det næste årstid. Virksomheden vil det første år eller to ikke have noget overskud, idet denne periode vil gå med produktudvikling (software). Der vil dog formodentligt være nogle omkostninger til løn til 1-2 ansatte og etablering af virksomhed, samt lidt til administration og drift. Jeg påtænker at virksomheden skal drives i denne periode, på 1-2 år, for mine opsparede midler, evt. med en eller nogle få medinvestorer. Efterfølgende bliver det formodentligt nødvendigt med yderligere investorer, eller financiering på anden vis.

Jeg betaler ikke topskat.

Hvis jeg indskyder midler på en iværksætter- og/eller etableringskonto,
hvad vil fordele og ulemper da være? - i kr og øre - evt. på længere sigt?

Hvis der er overvejene fordele, hvad vil det optimale beløbsstørrelse da være?
Måske vil et par regneeksempler, virke afklarende... 

Kan jeg endnu indskyde midler på iværksætterkonto for skatteåret 2011? eller endda 2010... 09?

På forhånd tak for hjælpen.

Tilmeldt 13. Jan 09
Skrevet kl. 10:14

Er der ikke en kløgtig Amino der kan producere par regneeksempler der kan illustrere konsekvenserne ved forskellige indskudsstørrelser på en iværksætterkonto og eller etableringskonto?

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 23:42

Du kan indskyde for 2011, dette skal gøres senest 15 Maj 2012..

Kan desværre ikke hjælpe dig med dine andre spørgsmål..

Mvh Thomas

Arbejder på at iværksætter drømmen bliver til virkelighed..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:54

Indskud på iværksætterkonto fragår i den personlige indkomst. Dog kan der så til gengæld

ved etablering ikke afskrives for aktiver anskaffet for disse midler.

Ved etableringskonto indgår indskud som et ligningsmæssigt fradrag ved indskud.

Til gengæld kan der så afskrives på aktiver ved etablering.

MvH

Peter

Tilmeldt 13. Jan 09
Skrevet kl. 14:55

Hej Thomas og Peter, Mange tak for svarene.

Jeg er dog stadig noget forvirret over hvad fordele og ulemper bliver i forskellige scenarier!?

Hvis man indskyder 100.000 på en iværksætterkonto, så får man et skattefradrag. Hvis pengene så senere bliver brugt til lønninger. Hvad er så den reelle omkostning for efter skat for de lønninger? - og bliver det afhængigt af om virksomheden leverer et overskud eller ej?

Hvordan med et lignende scenarie hvor pengene i stedet bruges til at anskaffe aktiver.

eller hvis midlerne bruges til at købe aktier/anparter i virksomheden?

Igen, Mange tak for hjælpen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)