Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse - har jeg forstået det rigtigt...?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 19. Dec 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lige lidt svært ved at vikle hovedet om hvordan kørselsgodgørelse bruges, når man som jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor man benytter sin egen bil til kundebesøg. Stemmer følgende...?:

Man skal føre kørebog, og for hver gang, man har benyttet bilen til kundebesøg (eller på månedsbasis), kan man få kørselsgodtgørelse. Så hvis man har kørt i alt 50 km, kan man i sit regnskab lave en udgiftspost, der hedder "Transport", som lyder på 50*3,80 kr. = 190 kr.

Hvis ovenstående stemmer, hvordan får jeg så pengene fra firmakontoen og over på min egen? Skriver jeg en regning til mit eget firma eller hvad?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:25

Ja..korrekt,

Nej..du bruger kørebogen som dokumentation.

Du overfører fra firma til privatkonto.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:52

sittingduck77:
Man skal føre kørebog, og for hver gang, man har benyttet bilen til kundebesøg

Man skal føre kørebogen hver gang man bruger bilen og ikke kun ved kundebesøg. I kørebogen anfører du om kørselen er privat eller erhverv.

Tilmeldt 19. Dec 11
Skrevet kl. 00:06

Tak for svar, begge to. Ja, jeg tror godt, jeg ved, hvordan jeg bruger kørebogen, men fik vist formuleret mig lidt klodset Det, jeg mener er, at man jo skal kunne henføre samtlige regninger for kørsel til kørebogen. Dokumentation, som Peter skriver.

Godt at vide, at jeg har forstået det nogenlunde rigtigt det med at trække kørselsgodtgørelsen fra i firmaregnskabet. Tak igen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:20

sittingduck77:
Det, jeg mener er, at man jo skal kunne henføre samtlige regninger for kørsel til kørebogen. Dokumentation, som Peter skriver.

Korrekt. Nu ved jeg ikke hvor ofte du bruger bilen til kundebesøg, men jeg vil da foreslå, at du samler kørselen og bogfører for 1 måned af gangen.

Tilmeldt 19. Dec 11
Skrevet kl. 13:07

Ja, en gang om måneden lyder fornuftigt.

Har lige et sidst spørgsmål; når jeg som privatperson sender en regning til mit eget firma for brug af egen bil, så skal den da ikke momses, vel?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:19

sittingduck77:
så skal den da ikke momses

Nej.

Jeg vil forslå, at du laver et bilag med angivelse af antal km x 3,80 kr = Kørselsgodtgørelse til gode

Kørebogen er dokumentation for dette bilag.

Dette bogfører du som som D: Kørselsgodtgørelse, K: Udbetalt fra Bank eller tilgodehavende.

Kørselsgodtgørelse 2012 - kr. pr. km.: 

- for de første 20.000 km. i et kalenderår: 3,80

- udover 20.000 km. i et kalenderår: 2.10

Tilmeldt 19. Dec 11
Skrevet kl. 13:44

Tak!

Fra Helsinge
Tilmeldt 17. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:14

Jeg skulle finde ud af det samme, da jeg for 1 år siden startede enkeltmandsfirma. Jeg lavede en fil i Excel (kan godt sende den til dig, hvis jeg får din mail). Der skrev jeg "JANUAR" osvv som overskrift, så skrev jeg dato og hvor fra og hvor til jeg kørte, et felt med formål (fx opsøgende salg, eller navns nævnelse på de kunder jeg besøgte eller levering af varer) og antal kilometer.

Når måneden er slut bogfører jeg et print af den fil og overfører beløbet til en privat konto, det er uden moms. Du behøver ikke lave en faktura til dig selv.

Bedste hilsner

Jeanett 

Fra Helsinge
Tilmeldt 17. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:14

sittingduck77:

Tak!

sittingduck77:

Tak!

Jeg skulle finde ud af det samme, da jeg for 1 år siden startede enkeltmandsfirma. Jeg lavede en fil i Excel (kan godt sende den til dig, hvis jeg får din mail). Der skrev jeg "JANUAR" osvv som overskrift, så skrev jeg dato og hvor fra og hvor til jeg kørte, et felt med formål (fx opsøgende salg, eller navns nævnelse på de kunder jeg besøgte eller levering af varer) og antal kilometer.

Når måneden er slut bogfører jeg et print af den fil og overfører beløbet til en privat konto, det er uden moms. Du behøver ikke lave en faktura til dig selv.

Bedste hilsner

Jeanett 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)