Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til fradrag i enmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Nørresundby
Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har mit eget firma i vores lejede lejlighed. Der er indrettet et kontor hvorfra jeg arbejder med webdesign osv. Jeg har også en server til at stå og køre 24/7.

Hvad kan jeg trække fra i:

1. Husleje - Kontoret udgør ca 10 m2 ud af 148 m2

2. Varme - Der er jo koldt nu :-)

3. El - Der er jo et større elforbrug i dette rum end i de andre.

4. Internet - Der er trådløst i hele huset, men opkoblingen er købt med henblik på mit frima.

Jeg har fuldtidsarbejde ved siden af, men bruger ca. 3-4 timer i snit om dagen på kontoret. Noget mere i weekenderne.

Det skal siges at min arbejdspc 90% af tiden kun bliver brugt til firma arbejde, men ungerne kan også bruge den til at se en film på.

MVH

Johnni

T2C Webdesign

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:11

Der er 2 grundlæggende betingelser der skal være opfyldt, for at få skattefradrag for arbejdsværelse i hjemmet. Dels skal der være en erhvervsmæssig begrundelse for, at have et arbejdsværelse og dels skal muligheden for at rummet kan anvendes til private formål formindskes.

Det første led opfylder du og spørgsmålet er derfor om du opfylder andet led om at muligheden for at anvende rummet skal være formindsket. Der er ikke noget i din beskrivelse, som tyder på at rummet er specielindrettet og umiddelbart er der ikke n oget som tyder på at rummet anvendes i så stort et omfang, at muligheden for privat brug recuceres i væsentligt omfang. Hvilket også  underbygges af at du har et fuldtidsarbejde ved siden af samt af dine børn bruger rummet til at se film i i et vist omfang.

Så umiddelbart er der efter min mening ikke ret til fradrag for arbejdsværelse.

For så vidt angår internettet vil der være fradrag for den erhvervsmæssige del af dette, ligesom du i princippet også kan få fradrag for strømmen der medgår til at drive din virksomhed. Spørgsmålet er så hvordan du vil dokumentere dette (evt. med egen måler) således at omkostningen står mål med fradraget.

/Henrik

Fra Nørresundby
Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:20

Hej Henrik

Umiddelbart ikke det svar jeg ville høre. :-)

Men arbejdsværelset er indrettet sådan at der kan kun foregå kontorarbejde her. Der er ikke plads til en seng eller andet. Ungerne må heller ikke bruge PCen når jeg ikke er hjemme og som sagt er det sket at der er blevet set en film på den. Men jeg bruger jo også den til min private mail, surfning osv. Kontoret blev indrettet da vi flyttede ind 1 nov. der er mere eller mindre kun plads til at sidde ved bordet pga reoler og lagerplads til webshop.

Hvad med EL det er jo her den store udgift er som jeg ser det?

MVH

Johnni

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:27

Henrik Koudahl:
Der er 2 grundlæggende betingelser der skal være opfyldt, for at få skattefradrag for arbejdsværelse i hjemmet. Dels skal der være en erhvervsmæssig begrundelse for, at have et arbejdsværelse og dels skal muligheden for at rummet kan anvendes til private formål formindskes.

Betyder det ikke normalt, at der skal være adgang til rummet direkte udefra og ikke via andre rum i lejligheden - og at andre slet ikke må bruge rummet (heller ikke en garderobe for vintertøjSmile)?

Egentligt må det vel være for at undgå snyd, men det var nu ikke urimeligt hvis personer der driver virksomhed hjemmefra havde et eller andet standard fradrag for kontor i hjemmet (modsatte vej af at telefon koster - bare på grund af rådigheden)- så længe CVR lå på adressen (måske med krav om det så skulle være fuldtids for at få fradrag) - også bare symbolsk nogle hundrede kroner i måneden, for vist koster det da et eller andet ubehag at ha ting opsat med computer og printer og vist er der da et strømforbrug - så ikke så dumt om de gav et lille standard fradrag - men det koster nok mere end det smager

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:31

Hej

t2c:
Umiddelbart ikke det svar jeg ville høre. :-)

Nej, men det nu engang sådan som Henrik har skrevet.

Du skal læse mere om det i Skats ligningsvejledning vedrørende Arbejdsværelse - kontorhold og Praksis - Arbejdsværelse , som jeg fandt ved at søge efter "Arbejdsværelse" på Skats hjemmeside.

Mvh.

Ole

Fra København
Tilmeldt 20. Dec 11
Indlæg ialt: 82
Fra  Office2go Skrevet kl. 19:44

Hej Johni

Du skal være forsigtig med at fratrække kontor i privaten. Skat er meget strikse over for dette. Hovedreglen er at du kun har ret til et skattefradrag hvis værelset og de ting du benytter udelukkende bliver brugt til erhvervsmæssigt formål. Dette betyder at hvis du eksempelvis har familiebesøg fra Jylland må du ikke inkvartere dem i værelset. Men selv hvis du overholder alle regler er det dig der skal beviser at værelset kun bliver benyttet til erhvervsmæssigt formål. Skat vil sandsynligvis ikke acceptere at et værelse i en 3 værelses lejlighed bliver brugt "kun" til erhvervsmæssigt formål, da den samlede beboelse er for lille og de ikke tror på at du ikke vil benytte et "arbejdsværelse" til andre formål. Du skal derfor være meget forsigtig her.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)