Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fleksjob medarbejder, hvad er jeres erfaringer med at have en fleksjobber i virksomheden?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1754
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er meget svært at finde en økonomisk fordel ved at benytte en flexjobber frem for en deltidsansat.

Der hvor du kan få en fordel, er i situationen, at du har en type opgave, der ikke kan dække en fuldtidsansats løn og ikke kan kombineres ind i den normale drift.

F.eks hvis du får en meget atypisk opgave ind, som måske ikke normalt er i din branche. En opgave de andre ansatte ikke kan udføre og en opgave der ikke kan trække en fuldtidsløn. Der kan du direkte tjene på at tage opgaven ind og ansætte en flexsjobber.

De mere indirekte økonomiske gevinster er lettest at opnå, når virksomheden har en vis størrelse.

Det er f.eks. muligt at benytte en flexjobber til at få de andre medarbejders sydgom ned, hvis deres opgaver er meget stress relateret f.eks. kan en internt sælger i flexjob støtter de eksterne sælgere og dermed skabe øget motivation og mindre sygdom.

18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:43

Der er ingen direkte økonomisk fordel ved at ansætte en medarbejder i flexjob!

I visse situationer kan der endda være ekstra omkostninger forbundet, idet en medarbejder i flexjob skal følge den overenskomst, som er gældende for området - også selvom virksomhedens øvrige medarbejdere ikke er omfattet af en overenskomst.

Det indebærer, at medarbejderen skal være omfattet en pensionsordning, der skal opspares til en fritvalgskonto, medarbejderen skal have feriefridage, og der kan være andre regler gældende ved f.eks. barselsorlov. Dvs. måske bedre vilkår end virksomhedens øvrige medarbejdere har.

Afhængig af flexjobberens 'handicap', kan der også være tale om omvendt bevisbyrde ved en afskedigelse.

Se f.eks. disse domme:

http://www.ga.dk/artikel.dsp?page=20693

Flexjobordningen er en samfundsmæssig vigtig opgave, som vi alle sammen bør bidrage til. Men den kan have uoverskuelige konsekvenser for en lille virksomhed, og det er på ingen måde en løsning man skal vælge, hvis man forventer en økonomisk gevinst.

Omkring papirarbejdet er jeg nogenlunde enig i de øvrige kommentarer. Det er rimeligt let med den månedlige ansøgning. Men bliver medarbejderen syg, så der skal søge sygedagpengerefusion, så er der vigtige deadlines at overholde. Overholdes deadline ikke, så mistes refusionen!

Fra Langå
Tilmeldt 11. Apr 12
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 10:11

Hej,

Nu er jeg ikke virksomhedsejer, så har derfor ikke haft ansættelse af en fleksjobber inde på livet.
DOG har jeg en del fleksjobbere omkring mig og fælles for dem, er at JA nogle gange bliver de plantet i et job, de ikke kan fordrage,
det som der også er meget FÆLLES ved dem som jeg kender til, er at deres ledere simpelthen putter dem ind i en osteklokke.

Med en osteklokke menes der, at der tages ekstra hensyn til dem (ved nogle kan det være relevant), i andre tilfælde er det dét, som fører til flere sygdomme,
fordi fleksjobberen (og alm. ansatte for den sags skyld) får den holdning ''jeg er jo også syg, det siger de jo selv.''

Så pas på med at pakke dem ind. Det eneste man som virksomhed skal være opmærksom på, i følge mig, er hvad de fejler - således at I ansætter den rigtige.

De virksomheder, hvor jeg kender nogle som har ansat fleksjobbere, synes at det er en positiv oplevelse, fordi at en typisk fleksjobber har været uden arbejde i et godt stk. tid, hvilket gør, at de derfor brænder en del mere for arbejdet. Mere end en alm. muligvis ville gøre.

Held og lykke med det!

De bedste hilsner
Malene Dokkedahl Olesen

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)