Hvorfor betaler han skat af 3,8 når han betaler mig 3,8??? |
Sorry..trykfejl..Han har fradrag for!
MvH
Peter
Håber jeg kan stole på dig, derfor dette LANGE spørgsmål, som faktisk er myntet på en vognmand.... ER JEG HELT FORKERT PÅ DEN ELLER???
Nu har jeg i nogen tid været i kontakt med Skat og ulige revisorer for at forhøre mig om ulige løsninger på besparelser. Mine ideer går ud på at få en anden løsning på chaufførløn som gør at en som vognmand og chauffør kan tjene penge, UDEN at ansætte ØST chauffører. Derfor vil jeg lige høre om jeg er helt forkert på den. Vil lige sige at jeg ER momsregistreret. Har arbejdet i transportbranchen i over 30 år nu, og sidst hos Anneberg Transport hvor jeg kørte Betun. Jeg har også en hjemmeside som heder truckerjan.dk om i vil se billeder og læse nogle artikler. Dette er IKKE en jobansøgning, men en undersøgelse om muligheden for at få en anden dagsorden op i lyset, og måske ændre på betingelserne for både Vognmænd og chauffører til det bedre. Jeg håber at jeg har forstået det rigtig at når en chauffør er fastansat er vognmanden forpligtet til at betale løn efter overenskomst, men hvad hvis chaufføren er ansat som afløser, kan da ikke vognmanden bare udbetale Garantiløn (14.500) i stedet. Dog for at chaufføren fortsat skal kunne se ideen også, give ham et skattefrit kørselsfradrag (2,10.- pr km i 2012) på de km han kører for den enkelte vognmand!! Er ikke disse penge fritaget for beskatning for vognmanden?? Og chaufføren?? Så meget har jeg læst mig til, at tillægget for anhænger ikke ER skattefrit, så er det bare at holde sig til det oprindelige beløb på 2,10.- Om ikke dette er muligt, kan det måske kombineret med at chaufføren er ansat som afløser og får garantiløn på 14.500.- pr måned men er momsregistreret og får kørselsgodtgørelsen udbetalt via kreditnota + moms. Jeg mener da også at når vognmanden udbetaler kørselsgodtgørelse, kan han få fuldt skattefradrag for dette beløb!!! Vognmanden skal jo så KUN betale arbejdsgiverafgift, feriepenge og pension af 14.500.- pr måned, her må det da være tale om en besparelse, eller!!! Og en holder sig jo til overenskomsten når en udbetaler garantiløn, ik??? Om vi så går ud fra at en chauffør kører 10.000km pr måned, har denne så i kørselgodtgørelse 21.000.- plus 14.500.- minus skat på de 14.500.- Dette må da være en Vin – Vin situation for begge parter???
ER JEG HELT FORKERT PÅ DEN ELLER???
Håber i kan se meningen med min henvendelse og om nogen har prøvet dette, så lad mig høre…
|
Hej igen. Stole på..hvad mener du! Jeg har ca. 20 års erfaring i transportbranchen. Gå ind på www.vognmandsforum.dk hvor jeg er rådgiver! Taler vi eksport. eller indenrigs? Skattefrit tillæg nope.....chaufføren får jo udetillæg skattefrit!
Ja..du er forkert på den.
MvH Peter |
OK, tror du lige skal læse mit indlæg igen.... og at du er rådgiver i branchen i 20 år, ok, men mit spørgsmål var også når en er ansat som afløser OG på eksport, jeg leder efter huller her vi kan udnytte... kig lige en gang til... Stole på fordi jeg har fået en MILLION forskellige svar før.... Mvh Jan Kleven Aabenraa www.truckerjan.dk |
Nu er det noget siden, at jeg har beskæftiget mig med overenskomsten for eksportchauffører. En afløser får jo også udedage mv., så nope til skattefrit kørselstillæg. Har for i øvirgt boet i Sønderborg i 20 år, så Mojn Mojn dernede i Affenrå.
MvH Peter |
Tak for hilsen... men mit spørgsmål er om det er ok at være ansat som afløser og få udbetalt garantiløn. At jeg så også er konsulent og modtager anden godtgørelse som kørselgodtgørelse til 2,10 pr km kørt i en vogn for vognmanden. I følge overenskomsten er vognmanden forpligtet at betale overenskomst, og om det står i en ansettelseskontrakt at vognmanden KUN udbetaler Garantiløn til afløser, og på en kontrakt indgået med en momsregistreret konsulent betaler km godtgørelse på 2.10.- eller som ansat.... |
Nu skal jeg lige være med? Konsulent for hvad? 2,10 for hvad og i hvilken bil? Som ansat 2,10 i hivs bil?
MvH Peter |
Ansat hos vognmanden som afløser, til garantiløn. Aftale som transportkonsulent til samme job, men betalt kørselgodgørelse tilsvarende Skat sats 2.10 pr km.... |