Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fridag eller sygedag?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Feb 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Er kommet i en situation med en medarbejder hvor vi er lidt uenige om sygedage / fridag. Min medarbejder som nu er blevet fyret har haft rigtigt mange sygedage / barnsførste sygedage. Han har over de 4 måneder han har været ansat haft over 20 dage, hvor han har meldt sig syg. Den sidste måned hvor han var opsagt er der flere dage hvor han har skrevet "Jeg kan desværre ikke komme i dag" Uden at skrive nogle grund. En anden dag skrev han at han ikke kunne komme da han skulle til lægen med sit barn, og dagen efter dukket han bare ikke op. Jeg mener så at når man enten ikke møder op eller ikke melder sig syg er det som at tage en fridag. Jeg vil derfor høre om han har krav på løn de dage hvor han ikke har meldt sig syg eller mødt op. Håber nogle kan hjælpe.. På forhånd tak.

Mvh
Morten Terp

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 20:38
Går ud fra at der er tale om fastansat funktionær.

Det er dit ansvar at sætte grænsen. Udeblivelse fra arbejde kræver din indgriben, det er for sent efterfølgende at komme med modkrav til den ansattes tilgodehavende løn, desværre.
Tilmeldt 25. Feb 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 00:17

Ja det er funktionær. Hvordan skal det forstås med at jeg skal sætte en grænse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47161
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:57

Du skulle have reageret samme dag han ikke meldte sig syg, og ikke nu ha diskussion om det er fridage eller sygedage.

Ringer han og siger han ikke kan komme, så vil I sikkert også få en grim diskussion om hvorvidt det var klart at han var syg - eller havde barns sygedag eller omsorgsdag osv. Han har sikkert ikke være flittig, men at tage diskussionen efter han er opsagt vil ikke holde tror jeg. Var bare glad for at han nu er opsagt og se frem

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 11:38

Hej Morten,

Hvilken overenskomst er han ansat efter?

Er du medlem af en arbejdsgiverorganisation?

Altså spørgsmålet om i begge/en af jer er organiserede i fag- /Arbejdsgiverforening?

Nedenstående er links hvor du kan få fler eoplysninger:

Se her om fravær:

http://www.krifa.dk/fs/ansaettelsesvilkaar/fravaer.aspx

Mere her om fravær:

Dansk Metal:

http://www.danskmetal.dk/Loen%20og%20arbejdsforhold/Fravaer/Ulovligt%20fravaer.aspx

Bemærk - om sygdom - man skal meddele arbejdsgiver dette !

Se side 18 om sygdom

http://www.prosa.dk/magazines/pdf/funktionaerloven.pdf

Hvilken overenskomst er han ansat efter?

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47161
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:50

Det er klart, at hvis den fyrede ikke er i fagforening, er risikoen for en sag mindre, men ellers tror jeg ikke overenskomst vil betyder noget. Når han er fyret og man ikke inden - nemlig da han ikke mødte op på arbejde, har reageret, så vil man ryge i diskussion om hvorvidt han har meldt sig syg eller bare sagt han ikke kom en eller anden dag. Han vil nok hævde sig syg eller at det var barnet der var sygt, og at han ike ringede fordi han jo dagen inden havde meldt sig syg. Den diskussion vil man tabe hvis han prøver sagen.

Som arbejdsgiver skal man reagere hvis ikke folk møder op på arbejde. De skal omgående ha skriftlig besked om at det ikke accepteres og at de bliver trukket for en fridag eller feriedag og evt. yderligere repressalier hvis det gentager sig osv. Passivitet, hvor man ikke reagerer før manden skal ha løn under sin fyring (som jeg udgår fra ikke er skriftligt begrundet netop i at han ikke kom på arbejde) - så står man skidt.

Er han uden fagforening, er det ikke sikkert han orker en sag, men er han i fagforening og allerede har sagt at det ikke er fridage men sygdom, så ville jeg ikke orke en sag mod fagforeningen. Det ville i alle fald fordre, at jeg var i en arbejdsgiverforening der ville køre sagen gratis for mig hvis den opstod - så det råd fra John Sommer skal du absolut følge.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 13:37
Hej Morten

Det med at sætte grænsen betyder, at du skal gøre medarbejderen opmærksom på at dette ikke er ok. Det skal du gøre umiddelbart når det sker. Feks ved en skriftlig advarsel. Herefter kan yderligere svigt medføre bortvisning etc.

Det er for sent nu at gøre opmærksom på de her ting.

Det er muligt at du kan gøre en aftale med medarbejderen, men er vedkommende ikke indstillet herpå, vil jeg umiddelbart mene at du står svagt. Det er arbejdsgiveren der i retten bliver afkrævet bevisbyrden for at have handlet, såfremt der opstår uenighed omkring ansættelsen.
Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 09:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Morten.

Jeg mener godt at du kan fratrække mandens fridage. Ligeledes barnets første sygedag (hvor man ikke har krav på løn)

Han har jo skrevet til dig, hvilket må være dokumentation nok. Du har jo lov at acceptere en fridag, han selv skal betale. Når han ikke skriver at han er syg, men bare ikke kan komme eller skal til læge med barnet, så er det jo alt sammen noget han selv skal betale.

Men som andre skriver, må du nok hellere læse hans kontrakt igennem. Du kan også ringe til det fagforbund han tilhører og spørge dem til råds. Jeg har selv ofte henvendt mig til HK, for at få råd, hvilket jeg altid har fået, selvom jeg er arbejdsgiver.

Mange hilsner Miriam 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)