Hej derude Jeg blev fornylig færdig med en kompetancevurdering (har arbejdet som ufaglært tømrer i 8 år) og fik at vide fra skolen at jeg kunne begynde på selve uddannelsen (tømrer uddannelse - voksen forløb) om cirka 14 dage. Men så gik der kage i mine planer. Der ser ud til at jeg bliver fyret imorgen... Under kompetancevurderingen fik jeg (eller får) VEU godtgørelse. Som ledig er det jobcenteret der bestemmer om jeg kan fortsætte på uddannelsen, og det er ikke sikkert de vil. For at være berettiget til VEU godtgørelse skal man enten være i arbejde eller selvstændig, og for at undgå at være underlagt jobcenterets beslutninger, der ikke nødvendigvis har mine bedste interesser i sinde, overvejer jeg at blive selvstændig så længe uddannelsen varer (cirka 30 uger) men sandsynligvis længere afhængig af hvordan tingene ser ud når jeg bliver færdig. Selvfølgelig vil der være alt det der hører til at drive en virksomhed (bogføring, moms, årsregnskab etc), men synes i ikke at det vil være minimal og til at overskue? Jeg synes det er dumt at man ikke bare kan gå i skole og få understøttelse for det uden at være tilknytet an arbejdsplads. Det er enten min arbejdsgiver eller jobcenteret der bestemmer om jeg kan uddanne mig. Virker forkert men hvad vide jeg. Anyway, synes I at det kunne lade sig gøre? Glæder mig til at høre jeres kommentar.
|
Kunne selvstændighed redde min uddannelse.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
- 1
Er du blevet afskediget, eller har du selv sagt op, kan det være svært at afgøre, præcist hvornår du skifter status fra at være beskæftiget til at være ledig. Før du kan få VEU-godtgørelse til en uddannelse skal vi afgøre, om du er ledig eller beskæftiget. Det må väre det sidste der gäller for dig? Vi betragter dig som beskæftiget, hvis: du starter på en uddannelse umiddelbart efter, at din ansættelse er hørt op, og der var truffet aftale om, at du skulle deltage i uddannelsen, inden du blev afskediget. |
Hej Michael Tusind tak for svaret! Jeg har lige snakket med min mester, og er stadigvæk i arbejde selv om der ikke er ret meget at lave. Jeg skulle gerne starte på grundførløbet om cirka 14 dage. Nu kan jeg fortælle skolen de gode nyheder og de kan sætte tingene igang. Skolen har bestemt ikke styre på VEU godtgørelse reglerne, jeg skulle selv forklare dem en del da jeg snakket med dem i telefonen... Må jeg lige spørge om et par ting? 'Hvis man starter på en uddannelse umiddelbart efter at ens ansættelse er hørt op, betragter vi dig som beskæftiget.' Er det så en uge før, eller to dage eller hvad? Må man have en inkomst ved siden af at man modtager VEU godtgørelse? På forhånd tak.
|
Så vit jeg husker så er det a-kassen der behandler sagen vdr VEU |
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)