Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til salg og ejerskab af domæne

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Dec 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er. 

Jeg har har på et tidspunkt købt et domæne på et brand xxxxx.dk (indenfor tøj verden). Dette brand er nyt i DK, men de findes i flere forskellige lande i europa og er et kæmpe hit. Det er nyt i DK, men er også begyndt at blive meget populært. Domænet jeg har købt er den samme som brandet bruger i andre land, bare med xxxxx.ro xxxxx.po xxxxx.de xxxxx.it osv.

Jeg har for noget tid siden købt domænet på brandet, da det var ledigt og havde tænkt mig udelukkende at fokusere på det ene brand. Nu er sagen lidt anderledes, da jeg har valgt at fokusere på flere brands.  

Mit spørgsmål går på om, jeg må bruge det domæne, således at når folk taster adressen ind, så ryger de ind på min shop, men under sektionen hvor kun brandet er? Kan man få fingrene i klemme her eller er det fuldt lovligt eftersom jeg har købt domænet?

Samtidig tænker jeg også hvad man kan forlænge af domænet, hvis det skal sælges og hvor kan dette gøres? Jeg har ingen erfaringer med salg af domænenavne... 

Håber I kan hjælpe. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:38

Hej

NR:
Samtidig tænker jeg også hvad man kan forlænge af domænet, hvis det skal sælges og hvor kan dette gøres? Jeg har ingen erfaringer med salg af domænenavne... 

Jeg vil kun forholde mig til denne del af dit indlæg. Jeg ved, at der både her i Danmark og i udlandet findes "børser", hvor der handles med domænenavne og herunder også danske domæner. 

Du skal dog være opmærksom på, at i henhold til dansk lovgivning, så er det ikke tilladt at indkøbe domænenavne med henblik på videresalg. Se mere her: Lov om internet-domæner, der særligt tildeles Danmark §12, stk. 2.

Jeg siger ikke, at det er det du har gjort, men når du nu stiller et spørgsmål, om hvordan du kan sælge domænenavnet, så vil jeg mene, at du står i den dårlig situation, hvis nogen, f.eks. brand xxxxx, klager til DK-hostmaster med henblik på at få overdraget domænenavnet.

Mvh.

Ole

Tilmeldt 9. Dec 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 11:53

Hej Ole, 

Mange tak for linket. Men jeg har dog på intet tidspunkt købt domænet med henblik på videresalg. Jeg ville egentlig gerne beholde det, såfremt jeg kan linket det til de produkter jeg sælger under brandet. Men det er det jeg er i tvivl om jeg må..?

Blot for at være sikker på at det er forstået korrekt, så er jeg ved at lave en webshop med et bredt sortiment indenfor tøj. Da jeg købte domænet, ville jeg kun koncentrere mig omkring tøj fra det købte domænes brand. Hvilket også var årsagen til at jeg købte det. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:28

Hej NR

NR:
Men jeg har dog på intet tidspunkt købt domænet med henblik på videresalg.

Det er helle ikke min påstand, men når du har brugt "salg" i din overskrift, så kunne det måske foranledige nogen til at få den tanke. Smile Tag det i den ånd.

Med hensyn til brand xxxxx, så kan der måske være et problem, hvis det er et registreret varemærke eller på anden et almindeligt kendt navn/brand, hvor det kan tænkes, at de vil gøre krav på navnet, hvis de ønsker at gøre noget mere ud af det danske marked

Jeg vil dog mene, at det er i orden at gøre som du har beskrevet med en webshop under et andet domænenavn og så bruge xxxxx.dk til at sende dine kunder direkte ind i din webshop med relevante varer.

Og hvis firmaet bag brand xxxx henvender sig, så ville jeg overdrage domænet til dem uden yderligere protest. Du kan eventuelt bede dem om at dække dine omkostninger ved at du har haft navnet, og det mener jeg du kan gøre unden at du derved kommer i konflikt med lovgivningen, fordi du jo aktivt har brugt domænenavnet.

Mvh.

Ole

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)