Hejsa Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Jeg skal for første gang til at give mig selv lø, og er ret forvirret overfor hvordan det skal foregå. Hvis jeg nu vil give mig selv 3000,- kan jeg så bare overføre dem til min private konto, eller skal der betales skat af disse penge? Hvis jeg skal betale skat af dem, bør jeg vel oprette en privat konto mere til mig selv, som jeg kan smide 50% af det hævede ind på. Så jeg har dem når skatten gøres op. Skal overførelsen på 3000,- set fra firmaets side registres som en udgift? Jeg skal til at overgå til et I/S med en makker. Gælder der andre regler for et I/S end for mig nu? På forhånd tak Jonathan |
Enkeltmands og I/S lønudbetaling
- 1
Hej! Du kan bare overføre pengene, kredit bank og debet på egenkapitalen. Resultatet opgøres først ultimo året og du skal betale skat af et eventuelt overskud. Du bør forskudsregistreres, så du betaler B-skat af evt. overskud. Reglerne med hensyn til hævning er de samme for et I/S. /Peter |
Hejsa Jeg er med på at jeg bare overfører pengene, og så påføre det som b-indkomst. Men, hvad mener du med "Du bør forskudsregistreres, så du betaler B-skat af evt. overskud." Hvad er det for et overskud du her taler om? -Jonathan |
Hej! Jeg taler om de 80.000 kr....40.000 til hver, som du omtaler i en anden tråd. Disse 40.000 kr i overskud skal du betale B-skat og AMBI af. /Peter |
Hej! Er klar over at tråden er af ældre dato, men jeg prøver lige alligevel Jeg formoder at der kun skal betales skat en gang af beløbet, nemlig ved regnskabet i I/S'et og ikke ved overførsel/udbetaling (hver måned eller ved udbetaling) Håber det er forståeligt Mvh Jens |
Hej Peter Mange tak for super hurtigt svar :-) Og med VSO, så vidt jeg forstår, kan man opspare i virksomheden, mod "kun" 25% i skat modsat ens eget B-indkomst skatteprocentsats. Denne opsparing er det cash/konto beløb eller gælder det også indkøb såsom testudstyr mv. ?? Mvh Jens |
Denne opsparing er virksomhedens overskud efter 25% virksomhedsskat. Udstyr som er købt til virksomheden, og straksafskrevet eller afskrives skattemæssigt, påvirker overskuddet, og dermed vil svaret være, at ja, de påvirker resultatet nedad, så overskuddet bliver mindre - og skatten mindre Om man ligefrem sparer op i dem, må man selv afgøre. Man køber ex en computer til 10.000 kr og staksafskriver, og så går overskuddet ned med 10.000 kr som man så ikke betaler skat af, men som har en værdi og kan bruges i virksomheden, indtil den bryder sammen eller bliver outdatet. vh |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com