Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Butik lukker, men ansatte ikke opsagt....! Hvordan er reglerne???

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg er timelønnede i en butik som skal lukke. Ingen af os ansatte er opsagt, men vi timelønnede har timeplan for nogle uger endnu.

Butikken lukker idag, men som sagt er vi ikke opsagt. Butikken er en af tre som ejeren ejer, og de to andre lukker ikke.

Hvordan er reglerne, jeg har personligt selv en vagt på onsdag hvor jeg ved fra mine fastansatte kollegaer at butikken er lukket, men jeg har intet hørt fra min chef hverken mundtligt eller skriftligt.

Hvordan skal jeg og mine timelønnede kollegaer forholde os til dette? Skal vi møde op og kræve løn selvom vi ved butikken er lukket eller hvordan?

På forhånt tak.

;vh Kasper.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ringe til din fagforening :-)

Hvis du ikke gør det, så risikerer du rigtig nemt at miste ret til a-kasse.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Pedersen:
Hvordan skal jeg og mine timelønnede kollegaer forholde os til dette? Skal vi møde op og kræve løn selvom vi ved butikken er lukket eller hvordan?

Hovedreglen ved timelønnet ansættelse er, at der ikke er noget krav om opsigelsesvarsel. Men hvis der er en konkret aftale om at du skal møde på arbejde, og din arbejdsgiver ikke annullerer denne med mindst 4 timers varsel, har du krav på løn for det antal timer, der var aftalt.

Så med andre ord kan din arbejdsgiver stadigvæk nå både at opsige dig og aflyse din vagt på onsdag.

/Henrik

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel.

Tak for dit svar.

Da vi timelønnede kun har dette som bi job er vi ikke medlemmer af a-kassen. Jeg personligt studere ved siden af.

Så det er mere spørgsmålet om den manglende opsigelse og de kommende skemalagte vagter jeg søger svar på.

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Gå ud fra du/I arbejder mere end 8 timer om ugen, og derfor har funktionær status.

Hvis de 3 butikker bliver kørt i samme selskab, så har det ingen betydning at den butik du arbejder i er lukket, så hænger selskabet på de ansatte selvom den afdeling som I har arbejder i er lukket.

Hvis den butik som nu lukker kører i sit eget cvr nummer, så betyder det at butikken er en selvstændig enhed og jeres situation er anderledes. Hvis det er tilfældet så betyder det nok at ejeren vælger at lave en konkurs på den. Så betyder det nok at løntagernes garantifond går ind og dækker jeres løn.

Men du skal henvende dig til fagforeningen og forklare din situation, men du bør også lige høre ejeren hvad meningen er, og hvordan det så bliver med jeres løn. Dette kan du gøre uden at true eller på anden måde virke negativ, du har i den situation i det mindste krav på lidt info

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik.

Tak for dit svar.

Det var kort tid inden. Men skal jeg så møde op på arbejdspladsen for at have krav på lønnen? (Det bør jeg vel, men jeg har 50 km hver vej og jeg ved jo der er lukket.)

Mvh Kasper.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej HDam.

Vi har alle under 8 timer.

Mvh Kasper.

P.S. Hvor mange uger i træk skal man have over 8 timer?

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

det kan jeg ikke huske på stående fod, men jeg vil henvende mig personligt til ejer og fremlægge mine timer.

Jeg vil formode at han har et fælles CVR nummer til alle hans butikker, og det vil sige at ikke kan slippe for at betale

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Pedersen:
Det bør jeg vel, men jeg har 50 km hver vej og jeg ved jo der er lukket.)

Det ville være en god ide, som du selv er inde på, at ringe til din arbejdsgiver og spøge til situationen.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Endnu engang tak for svar.

Jeg har to gange via sms bedt min chef om at komme med svar på fremtiden, men jeg har stadig intet hørt.

Min overordnet (Midlertidig butiks ansvarlig) ved heller ikke noget, udover at vi lukker efter idag.

Men jeg må jo ringe til ham inden mine vagter på onsdag og hører hvad hans planer er. Kan jo altid vente til 3,5 time før min vagt starter. Jeg behøver jo ikke være hurtig ude, når han ikke er.

Mvh Kasper.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)