Klassikeren: Vær stensikker på en ide - sats hus og hjem og alt hvad du har på et bræt uden at spilde for meget tid på markedsundersøgelser, men selvfølgelig har du kigget på konkurrenterne og talt med potentielle kunder for at lure om der er et marked. Går den så går den. Start så op med folk som du stoler på har evnen til sammen med dig at skubbe konkurrenterne ud over skrænten og mule dem med en salgsstrategi som redefinerer markedet og ryster det i dets grundvold . Det virker sgu - har prøvet det og vi anede ikke en skid, da vi startede ;) Det virkede fordi vi havde ret i det var et marked i vækst med svage konkurrenter og vidste vi kunne få styr på det qua vores kompetencer. Des mindre du ved om et marked og virksomhedsopstart- des større skal gevinsten være for du kommer nemt til at brænde en halv million af på noget ups, så det skal virksomheden kunne klare, selv om det bliver med hiv og sving. Mere konkret: Gå ind på et marked, hvor avancen er skyhøj og giv et så markedet ubetinget bedste tilbud med skrappe betingelser til fordel for kunden, men til en endnu højere pris en konkurrenterne og se konkurrenterne forbløde, for de tør ikke tage den risiko der følger med, hvis man ikke leverer korrekt, men kunderne vil have tingene perfekt, hver gang og til tiden fx. Du skal simpelthen have en større risikovillighed, så de andre etablerede iværksættere ikke tør følge med - og når de så opdager at det virker, hvad du gør efter et par år , så kan de gudhjælpe stadig ikke finde ud at at lure tricket, mens du borer kniven rundt i såret på dem. Normalt er jeg tilhænger af partnerskaber, men ikke hvis man ved man kan få de andre i knæ - hvorfor forære guldet væk. Det er her det store problem opstår oppe i hovedet op iværksættere. Man kan se det lidt lissom kunstnere. Nogen vil male uanset om der er kunder eller ej - de maler og maler og sælger aldrig noget af betydning. Tanken om at tjene penge er dem uinteressant selv om de da gerne vil have dem og de bliver aldrig til noget kendt. Der er simpelthen flere kunstnere end kunder ;) Andre laver så malerier som de kan sælge og leve af -må gå noget på kompromis måske, men de kan da leve af det de elsker højest og har også tid til venner og familie . Drømmescenariet, hvis man kan nå bare dertil og jeg vil anbefale dig at søge søge det, hvis du ser muligheden. For når du ligger på dit dødsleje og dit liv passerer revy, så viser undersøgelser at folk mest fortryder det det ikke gjorde og i særdeleshed de brugte mere tid på et kedeligt job end på de ting som virkelig gav dem mening med livet. Hvis du egentlig bare først og fremmest vil være sikker på at få en god indtægt og snuppe selvrealiseringen i 2. række, når du er blevet rig nok, så bør du kigge på de rigtig rigtig lukrative brancher. De er svære at komme ind i, det er derfor de er lukrative - ikke fordi det er en meter mere svært end alt muligt andet. Og det er dyrt og besværligt at rejse kapital. Igen - derfor det er gode lukrative brancher med overlønnede medarbejdere - ikke fordi det er sværere end alt muligt andet. Hvis det var dygtige folk som fx sad i banksektoren, så så verden jo en hel del mere stabil ud. Det er intet krav der - du kan faktisk klatte pengene væk på mavefornemmelser - bare du er god for 10% af det som du gambler med og satser på rouletten. Skal bare kalde det noget andet. Konkurrencestyrelsen udpeger hvert år ganske gratis for dig, hvor guldet ligger og er klar til at blive hentet, hvis du tænker stort nok. Banker, forsikringsselskaber, taxivognmænd, færdig beton og meget andet godt. Der er flest penge i at bryde monopoler. Du kan gå under, over eller tage samme pris, du skal bare gøre det bedre. Du kan så med fuld rette sige at du ikke har kapital til at starte fx et forsikringsselskab. Næh, men du kan uddanne dig til den viden der skal til og så finde ligesindede og investorer. Fatter fint, hvis du ikke tænder på tanken, vil anbefale dig plan 2 jo, men lad være med at sig du ikke kan uddanne dig til den viden der virkelig giver dig mønt i stedet for en happy go lucky strategi. Jeg har set folk der ikke bestod 9. klasse få flotte karakterer på HF, da de blev supermotiverede som voksne. Hvorfor skulle du så ikke kunne rykke en biznesklasse op til erhvervslivets helt tunge guldæg, hvis du vil? Du kan læse hele dit liv. Alt for mange iværksættere går ad betrådte stier og ser det som et sikkert valg fx at sælge mad - for folk er jo altid sultne. I stedet for at se efter de allerede dækkede basale behov, så gå efter boblerne - overpustede markeder og tag luften ud af dem ved at slå dem med et bedre tilbud. Jeg mener som selvstændig - de har virkelig ikke lyst til at invitere dig indenfor, hvis dit mål er at være selvstændig i deres biznes, så hold din mund med det ;) Jeg har mødt rigtig rigtig mange små iværksættere og at mange støder på grund er i den grad selvforskyldt. Der er simpelthen ikke blevet reflekteret over om man går ind på et marked i vækst og hvordan man vil tjene flere penge end man bruger |
Superfedt indlæg! Og jeg giver dig ret hele vejen igennem.
kaffedrikker:Alt for mange iværksættere går ad betrådte stier og ser det som et sikkert valg fx at sælge mad - for folk er jo altid sultne. I stedet for at se efter de allerede dækkede basale behov, så gå efter boblerne
Hvis jeg skal se tilbage på mine år som iværksætter, og pege på den største fejl jeg har begået, er det helt klart at jeg har tænkt for småt.
mvh Carsten