Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsnavn "DanEbay eller Dane-Bay" -> lovligt eller ej ?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Dec 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 03:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle aminoer

Jeg er nu ikke langt fra at skulle starte min virksomhed op. Har fået købt varelageret op via nettet og så snart jeg kommer hjem til DK igen, går jeg igang med at lanchere forretningen. Starter i første omgang op som privat person sælger, og hvis (eller rettere når:-) jeg nærmere mig loftet på de 50.000, bliver virksomheden momsregistreret

Min virksomhed beskæftiger sig for det meste med salg af dansk design kunst, min primære salgskanal forventer jeg bliver Ebay. Da dansk design har et utroligt godt brand i udlandet, har jeg gået og funderet over mit virksomshedsnavn.

Jeg er kommet frem til navnet DanEbay eller Dane-bay. Dette navn mener jeg er rigtigt godt, da der er et godt ordspil indover samt fremhæver følgende: Navnet spiller på ordet "Dane", altså "dansker", og ordene "Bay" og "Ebay".

I den forbindelse kommer jeg i tvivl om jeg kommer i klinch med Ebay mht til ophavsrettigheder, da mit potientielle virksomhedsnavn har "lånt" dele af deres navn?

Hvad ved i om dette? Jeg vil jo nødig starte min karriere med at blive slæbt i retten og betale gigantbøder....

Input til navnet modtages også meget gerne.

Mvh Klaus  

Fra Philippines
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 252
Fra  Brand a Game / DasmaDesign Skrevet kl. 03:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Personligt syntes jeg, det er et dårligt navn - begge to.

Navnet skal udstille dit produkt og ikke ebay - ebay er blot et værktøj du bruger og er ikke det du sælger.

Dan eller Dane er ok, enten som første eller sidste del i domænenavnet.

Blot mine "2 cents" of thoughts :-)

Web design kr. 5 mio. Se profil eller hop til .....

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Dec 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 04:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input :-)

Hmm måske du har fat i noget der. I første omgang tænkte jeg mere på ordet "bay" i denne forstand:

Frit sakset fra Oxford dictionary

"Bay: a marked section of ground either inside or outside a building, for example for a vehicle to park in, for storing things, etc"

Altså ordet som i at udskippe en vare fra en lagerbygning. Enig med dig i at "Dan" eller "Dane" er fint i min sammenhæng. Men okay, måske den første association kunder får hælder for meget til Ebay, og ikke som jeg havde tænkt det.

Har opsat nogle kriterier for navnet, inden jeg gik igang med at tænke det igennem:

1: Dane eller Dan skal indgå. For at spille på det stærke danske brand.

2: Navnet skal selvf være ledigt, så jeg kan registrere det.

3. Må meget gerne have flere lag i sig, altså en form for ordspil. Skal være kort, så man husker det. I den forbindelse tænkte jeg at det egentligt ikke er så tosset at der er et touch af Ebay indeover navnet. Ikke at det skal være det man først tænker på, når man læser navnet første gang.

Det var lige et kortere uddybning, håber det jeg skriver giver mening :-)

Fra Philippines
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 252
Fra  Brand a Game / DasmaDesign Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Drejer det sig primært om fine art eller brugskunst? Eller begge?

Web design kr. 5 mio. Se profil eller hop til .....

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Dec 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

På nuværende tidspunkt vil jeg helst ikke afsløre for meget af min ide på et åbent forum, håber du forstår. Det begrænser naturligvis mægden af den hjælp jeg kan få herinde fra flinke aminoer, men vil ikke skabe unødig konkurrence i opstartsfasen.

Men det drejer sig om dansk design i en afskygning der har et godt brand worldwide, især i USA og Asien.

Jeg er mere interesseret i at få hjælp til del af mit spørgsmål der går på om hvorvidt navnet er lovligt eller ej.

Tak for din interesse.

Fra Kalundborg
Tilmeldt 9. Dec 11
Indlæg ialt: 283
Fra  Mkkostvejledning Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

giver helt ret i,at navnene er dårlige.du ligger ALT fo rtæt op af Ebay, find på noget andet. desuden tror jeg måske du kan komme i fedtefadet for det. Jeg tror helle rikke folk ..i hvert fald i dk lægger ret emget i havd ordet BAY betyder, personligt gør jeg ikke selv!! selvom DU måske selv gør det. find på noget orginalt... ja når du ikke vil ud med hvad der er du skal sælge, er det svært at hjælpe ret meget:-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Dec 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret. Jeg havde også på fornemmelsen, at navnet nok ikke helt holder i byretten :-) Sammenholdet med jeres input, vil jeg holde fat i "Dan eller Dane" og sende dem endnu en tur igennem tænketanken på øverste etage i løbet af dagen.... Det var nok kun inde i mit hovede, at "Bay" kan have flere betydninger og folk automatisk tænkte på dette. :-)

God dag til alle

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)