Hey Aminoer Jeg har nogle problem med hensyn til skitser og kunder. Jeg laver logoer, design, branding og Idenditet. Men når jeg så skal lave nogle skitser til en evt. kunde, inden kunden beslutter sig for at bruge mig.Hvordan kan jeg så undgå, at kunden bruger mine skitser til at få en anden til at ren tegne dem, eller bruge dem som inspiration. Jeg vil jo gerne beholde kunden, men hvis jeg er dyre end en anden designer, så kan kunden jo "bare" bede om nogle skitser, derefter give dem videre til en anden kunde. For hvor langt skal man gå? Hvor meget skal man vise for man skal spørge? Har i nogle gode ideer? Mvh. |
Du kan ikke undgå den problemstilling. Dit bedste forsvar er et angreb :-) Forstået på den måde at i stedet for at tænke defensivt ("hvordan kan jeg undgå at de snyder mig") så skal du tænke offensivt ("hvordan får jeg kunden overbevist om at jeg er den bedste til opgaven").
De "gode" kunder handler helst med folk de har tillid til og som leverer en god service. De "dårlige" kunder handler med den der giver det billigste tilbud. Det er også typisk også sidstnævnte typer der efter min erfaring er mest vrøvl med (brokker sig over leverancen, betaler ikke til tiden, m.m.).
Så gå efter de gode kunder og accepter at der en gang i mellem er en der "snyder". Du lærer nok hurtigt at spotte forskellen.