Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kender du købeloven i detaljer? jeg har brug for hjælp

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Middelfart
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 74
Fra  Lindholm Boligrådgivning Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har som hobby lavet lidt negle ved CND i Vejle. På et tidspunkt booker jeg et gele kursus - der står at det er bindende tilmelding - som ligger ca 4 måneder frem i tid. Efter at have arbejdet med negle noget tid, går det op for mig, at jeg ikke kan tåle det. Hudlæge og egen læge fraråder direkte at jeg arbejder mere med det, da jeg har udviklet kronisk allergi.

Jeg meddeler derfor, at jeg ikke ønsker kurset alligevel. De kvitterer med, at jeg er afmeldt, men at jeg skal betale 25% under alle omstændigheder.

Det nægter jeg i første omgang.

De bliver ved med at rykke - og jeg accepterer så, at jeg gerne vil betale, hvis jeg må købe produkter for pengene. Det må jeg heller ikke siger de.

Er det virkelig tilladt at agere sådan i henhold til købeloven? De har jo ikke lidt noget tab og jeg har meldt afbud flere måneder før kursus start?

Nu har de så sagt, at jeg må få et dekorationskursus for pengene. Ja fint, men jeg kan jo stadig ikke tåle at arbejde med produkterne.

Skal jeg holde fast og nægte betaling, eller kan jeg lige så godt gribe til lommerne først som sidst?

Dbh

Linda

 

 

 

Fra KBH
Tilmeldt 1. May 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Som hovedregel er en indgået aftale bindende, jf. AFTL §1. Dvs., at du har accepteret sælgers tilbud og har derved ikke returret. Det at der angives, at tilmelding er bindende er i princippet dobbeltkonfekt. Dette gælder også selvom kurset først er om x antal måneder. Det er en del af aftalen, at der først leveres om x tid.

Årsagen til, at tilmeldingen er bindende, kan være, at der skal være et bestemt antal deltager for en billigere pris eller for at kurset overhovedet bliver til noget.

Jeg syntes du skal tage i mod tilbudet om at betale 25 % af prisen. For sælger er ikke forpligtet til at give afslag.

Mvh,

Kenneth

Fra Herning
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Ærgerligt med din allergi.

Men det er da godt nok en underlig holdning at have, at tro man bare kan slippe uden om en >bindende< tilmelding.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har man jo ikke fortrydelsesret i købeloven.

Du har derimod i forbrugeraftaleloven 14 dages fortrydelsesret, hvis du har bestilt ved fjernsalg f.eks. på nettet. Fristen regnes som udgangspunkt fra den dag, du har indgået aftalen, f.eks. skrevet under eller afgivet bestillingen.

Så hvis du har bestilt kurset den 1. kan du fortryde det til og med den 15. 

- Jeg ville undersøge det lidt nærmere inden du betaler, hvis du fortrød inden fristen på 14 dage. Overstående er min overbevisning og er ikke ekspert på området. :-)

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth:
Som hovedregel er en indgået aftale bindende, jf. AFTL §1. Dvs., at du har accepteret sælgers tilbud og har derved ikke returret. Det at der angives, at tilmelding er bindende er i princippet dobbeltkonfekt. Dette gælder også selvom kurset først er om x antal måneder. Det er en del af aftalen, at der først leveres om x tid.

Jeg er 100% enig med kenneth..  aftalen skal bedømmes ud fra aftaleloven og iøvrigt er der tale om om en b2b aftale hvor særlige forbrugererbeskyttelses regler ikke gælder

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Business 2 business er der selvfølgelig ingen fortrydelsesret, medmindre det er aftalt. Det synes jeg bare ikke fremgik helt klart :p

Fra KBH
Tilmeldt 1. May 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt, at forbrugeraftaleloven har en fortrydelsesret på fjorten dage, men dette gælder ikke ved kurser og andre arrangementer når der er fastsat et tidspunkt for udførelsen, jf. FATL §9, stk. 1, nr. 2 og FATL §9, stk. 1, nr. 2, litra a.

Fra KBH
Tilmeldt 1. May 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Nissen:

Nu har man jo ikke fortrydelsesret i købeloven.

Du har derimod i forbrugeraftaleloven 14 dages fortrydelsesret, hvis du har bestilt ved fjernsalg f.eks. på nettet. Fristen regnes som udgangspunkt fra den dag, du har indgået aftalen, f.eks. skrevet under eller afgivet bestillingen.

Så hvis du har bestilt kurset den 1. kan du fortryde det til og med den 15. 

- Jeg ville undersøge det lidt nærmere inden du betaler, hvis du fortrød inden fristen på 14 dage. Overstående er min overbevisning og er ikke ekspert på området. :-)

Det er korrekt, at forbrugeraftaleloven har en fortrydelsesret på fjorten dage, men dette gælder ikke ved kurser og andre arrangementer når der er fastsat et tidspunkt for udførelsen, jf. FATL §9, stk. 1, nr. 2 og FATL §9, stk. 1, nr. 2, litra a.

Fra Fredensborg
Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 582
Fra  Findkollegie.dk Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Er nok også enige med de andre. Men ved ikke om der er noget fortrydelsret i forhold til at du er blevet allergisk (altså det er ikke noget du selv har medført til), man kan ikke rigtig kalde det en force majour situation - men alligevel .. 

Modtag en månedlig e-mail med det bedste danske indhold om online markedsføring på Wizzi.dk.

Fra Middelfart
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 74
Fra  Lindholm Boligrådgivning Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar. Der er nok ikke så meget andet at gøre, end at betale, selv om jeg synes det er rigtig øv. Kurset er afholdt nu og var fuldt, så de har absolut ikke tabt noget.

Og der er IKKE tale om b2b. Det var en lille hobby, jeg havde som PRIVAT person.

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)