og til brug i brochure. Jeg bruger en masse tid til at fritskrabe den i Photoshop, alt for meget tid. Jeg har ladet mig høre at man kan fotografere sin genstand på en form for plexiglas anretning.... Kan nogen fortælle flere detaljer om denne teknik, eller kan man købe denne anretning. Links modtages gerne... |
Foto uden baggrund
/Anders Trans Sørensen, redWEB ApS, Tlf: 20 7371 20
I redWEB er vi eksperter i Joomla Webdesign.
Det er egnetlig en ret simpel teknik, og du kan i grove træk bygge kassen selv. Grundlæggende handler det om at have en ensartet baggrund og jævn ambient belydning, så here goes med en konstruktionsvejledning: 1. Find dig en papkasse, der er tilstrækkeligt stor til at indeholde dit fotoobjekt samt ca. 30% mere til luft omkring det. 2. Skær huller i højre og venstre side af kassen, der er så store som kassens dimensioner tillader 3. Skær hele frontsiden af (det er der, du skal fotografere igennem) 4. Du har nu en kasse med top, bund, højre og venstre side, hvor der er store huller i hhv. højre og venstre side. Beklæd kassen med et mat hvidt materiale, eks. papir. Du kan eventuelt beklæde bagvæggen med en anden nuance for effektens skyld 5. Beklæd siderne med et stykke hvid stof, som du strammer godt op. 6. Sæt 2 stærke lamper i hhv. højre og venstre side, udenfor kassen, så de oplyser stoffet. 7. Voila! Du har nu en fotokasse ;-) Jeg håber, at det hjalp! EDIT: Se her: http://www.tweak.dk/forum/thread.php?postid=919667 EDIT 2: Endnu en, kommerciel: http://www.obt.dk/hvad_er_cubelite.htm Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Jeg tror den nemmeste måde at gøre det på, er at fotografere genstanden på en sort eller hvid baggrund (alt efter motivets farve), og derefter skære det ud i photoshop (evt. med magic wand tool). Men der findes også folk som kan gøre arbejdet for dig, som fx uclip.dk, der tager 28,- pr fritlægning. |
// Jesper Skov
det er en rigtig dum ide, at bruge netop hvid eller sort som neutral baggrund, da disse farver kræver ekstra god lyssætning for at belyse selve objektet korrekt. Vælger du en hvid baggrund, bliver motivet ofte underbelyst, og omvendt bliver det overbelyst hvis du har en sort baggrund. Amatørfotografen har nok ikke de rigtige lyskilder til at skabe det rigtige lys. Jeg ville gøre sådan: Allerhelst udendørs fotografering på en gråvejrsdag. Lav en neutral baggrund af et stort stykke stof, eller kraftigt karton. man kan iøvrigt købe disse baggrunde i ruller i forskellige bredder. baggrunden ligger henad jorden og laver en blød bue op ad, og rækker tilstrækkeligt langt op over motivet også. baggrunden skal være tilstrækkelig langt fra motivet, så skygger fra motivet ikke rammer baggrunden, eller så skyggen bliver diffus i fht motivet. baggrunden skal være ensfarvet - f.eks den skriggrønne eller skrigblå som bruges til bluescreens, (der hvor man fjerner baggrunden digitalt bagefter) Skyd så motivet både med blitz og uden blitz, Jeg ved godt at det ikke er sådan, fotografer laver deres optagelser, men denne model er fantastisk til amatørfotografens optagelser når denne ikke råder over flere foto-lyskilder eller optimale studio-forhold. |
Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk - https://icode.dk
Hvis du mere er til en løsning uden for meget Jørgen Clevin, så brug Kaspar Larsens http://www.uclip.dk/ Så kan du bruge tiden på at sælge istedet for at fritlægge. |
Jeg har enormt svært ved belysningen og er også kommet frem til udendørs fotos har givet det bedste resultat. Jeg tror, jeg vil prøve at arbejde på den det lyskasse - Jeg vil bare helst have hvid bagrund, da det er bedst egnet til både brochure og web.... Er det et stort problem med belysningen på hvid? |
/Anders Trans Sørensen, redWEB ApS, Tlf: 20 7371 20
I redWEB er vi eksperter i Joomla Webdesign.
|
Jeg er lige blevet den glade ejer at et Canon 400D, og måtte straks igang med at fotografere nogle af de japanske knive. Jeg skal måske også have fat i et lysbord da jeg er nødt til at tage billeder af knivene lodret oppefra. Her er lysbord klart bedre end fx. cubelight. Majbrit, kan du få lysbord der er stort nok til at lægge børnetøjet på? |
|
Jeg kan også kun give mine varmeste anbefalinger til Ole Bruun fra www.obt.dk (og jeg får heller ingen andel i salget:-)) Jeg er blot en meget tilfreds kunde. Jeg vil understrege, at han behandler ALLE sine kunder godt (det er min erfaring i hvert fald) Han handler både med proffessionelle fotografer og med "amatører" - (amatører hvad gælder foto - mener jeg) - fortæl, hvad det er du ønsker, og så er jeg sikker på, at han vil give gode råd til, hvad der vil være smartest at købe i forhold til, hvad du skal fotografere. Det skal da lige siges, at lys-udstyr heller ikke behøver at koste en formue. Og hvis du har et nogenlunde godt kamera, så kan jeg ikke se, hvad problemet med den hvide cubelight - eller med lyskassen skulle være. Du har meget bedre mulighed for at styre lyset, når du selv sætter lys frem for, når du lader solen og vejret "bestemme". Har du mulighed for at tage billederne i RAW-format, så GØR DET! det giver dig klart den bedste mulighed for at rette farverne til, så den hvide bliver HVID og ikke "knækket" eller gul/rød. (altså sagt på en anden måde, så kan du rette hvidbalancen til i redigeringen) Der er et par eksempler på enkle set ups taget i en cubelight med en hvid baggrund (du skal jo altid købe en baggrund, der fylder bagvæg og bunden af boksen - den kan så være hvid eller et hav af andre farver. |