Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Alternativt fradrag eller dobbelt husførelse? hjælp please

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Feb 06
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er for tiden ansat i en tidbegrænset stilling i Nordsjælland, hvor jeg har et lejet et lille værelse, men bor ellers i weekenderne i min gamle lejlighed i Århus.

Jeg bor ikke sammen med min kæreste og har ikke børn og kan derfor ikke få fradrag for dobbelt husførelse som jeg forstår reglerne. På skats hjemmeside nævner de et alternativ til dem som ikke kan få dobbelt husførelse men jeg kan ikke finde ud af reglerne samt hvilket fradrag det vil give mig.

Er der nogen der kan være behjælpelig med at fortælle mig lidt om det?

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 22:30

De alternative regler der henvises til er reglerne om at få fradrag for dine rejseudgifter. Du kan læse lidt mere om det her

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 13. Feb 06
Skrevet kl. 22:41

Tak for dit svar

Jeg har læst reglerne før men har lidt forståelsesproblemer.

Hvis min situation er den at jeg er ansat på en 1 årig kontrakt og normalt bor i Århus men nu arbejder i nordsjælland, hvor jeg lejer et værelse hvad ville jeg så kunne få i fradrag?

Både kost (455 kr pr døgn)OG logi (195kr) fradraget pr dag jeg er herovre (normalt alle hverdage) eller hvordan er det med det?

Tilmeldt 13. Feb 06
Skrevet kl. 18:04

Tillader mig lige at give et *bump*

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 01:17

Hej NIL

Beklager jeg først vender tilbage nu, men er lidt arbejdsramt for tiden Smile

Som lønmodtager kan du tage fradrag for kost, småfornødenheder og logi (med maksimalt 50.000 årligt), under forudsætning af at du opfylder betingelserne for at få udbetalt skattefri rejsegodtgørelse.

For at kunne få udbetalt skattefri rejsegodtgørelse er det en forudsætning, at du har:
1) et midlertidigt arbejdssted
2) en sædvanlig bopæl
3) overnattet uden for hjemmet.

I dit tilfælde vil jeg sige at jeg ikke føler mig helt overbevist om at arbejdsstedet anses som midlertidigt i ligningslovens forstand, og at du vil blive anset for at have en tidsbegrænset ansættelse men ikke en, i ligningslovens forstand, midlertidig ansættelse. Jeg forudsætter i den forbindelse, at det er dig selv og ikke din arbejdsgiver, der har valgt at du skal arbejde 1 år i det nordsjællandske !?

Men der må være en Amino eller to der har mere indgående viden om hvor "strengt" de tre forudsætninger for at kunne få rejsegodtgørelse tolkes end jeg har.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 01:43

Jeg kan ikke svare på om du kan få dette fradrag i din situation, men da jeg selv har gjort brug af det (to gange faktisk), så kan du få min situation at sammenligne med.

I 2008 var jeg ansat 8 måneder i Vordingborg, hvor jeg tog Hærens Reaktionsstyrke Uddannelse. Jeg boede i Århus. Det gav mig mulighed for kost- og logi fradrag. Fradraget var kun gældende de dage jeg havde tjeneste / uddannelse på kasernen i Vordingborg. Øvelser, eller kurser andre stedet var ikke fradragsberettigede. Tidligere anderkendte SKAT ikke HRU elever, i samme situation som mig, men der har været en sag, som efterfølgende har dannet præcedens. 

I 2010 skiftede jeg mellem at arbejde på Flyvestation Aalborg (6 måneder), og skole i København (6 måneder). Jeg boede i Nykøbing Falster. Jeg indhentede et ligningssvar fra SKAT, der anerkendendte fradraget for de perioder jeg boede i Aalborg.

Hvis jeg var dig, ville jeg indhente et ligningssvar fra SKAT.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:19

Claus Fraussing Nielsen:
I dit tilfælde vil jeg sige at jeg ikke føler mig helt overbevist om at arbejdsstedet anses som midlertidigt i ligningslovens forstand, og at du vil blive anset for at have en tidsbegrænset ansættelse men ikke en, i ligningslovens forstand, midlertidig ansættelse.

Hvorfor ikke? SKAT kan ikke have en definition på midlertidigt (tidsbegrænset) i forbindelse med dobbelt husførelse og en anden definition på midlertidigt i forbindelse med rejsereglerne. Det er heller ikke min oplevelse, at SKAT administrere definitionen forskelligt.

Den bedste tryghed er at give 300 kr. for en bindende forhåndsbesked.

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 02:34

Som jeg også gav udtryk for, så var jeg langt fra sikker i min sag.

Det jeg tænkte var blot, at der muligvis kunne være forskel på om det er skatteyder der har valgt at tage (ny) ansættelse i en anden del af landet, kontra en arbejdsgiver der anmoder skatteyder om at udføre en arbejdsfunktion (i eksisterende arbejdsforhold) i en anden landsdel. Jeg kan dog godt nu se, at det umiddelbart (og heldigvis) er uden betydning for vurdering af, om skatteyder har ret til skattefri rejsegodtgørelse.

Er i øvrigt enig i, at 300 kr. for et bindende svar ville være penge godt givet ud.

Tilmeldt 25. Jan 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 02:44

Hej unskylde jeg afbryder jeres samtale.

Ville hører om der muligvis er en VIP medlem herinde der som kan hjælpe mig?

Mvh. C.K

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)