Hejsa! Jeg har lige åbnet et ApS firma. For at spare lidt på kassekreditten, vil jeg vente lidt med at købe en firmabil! Til gengæld har jeg en varevogn som privatbil. Jeg ved godt at jeg kan skrive køre bog, og så trække kilometerpenge ud af firmaet på den måde! Føler bare at det er lidt besværligt og dyrt for firmaet, når jeg gør det på denne måde! Kunne løsningen ikke være at leje sin privatbil ud til firmaet, for eks. 2000kr. om måneden, og så lade firmaet betale kørselsudgiften. Ved bare ikke om det er lovligt? Håber der er nogen som kan hjælpe mig! På forhånd tak for hjælpen J |
Hej Brian.
Vil du leje din bil til dit ApS vil du personligt blive beskattet af lejeindtægten. Du kan jo regne lidt på, om det kan svare sig. Der er også en masse juridisk krimskrams.
Har du en privatbil og du kører for firmaet skal du ikke skrive en speciel kørebog. Du skal kun redegøre for, når du kører for firmaet i form af et afregningsbilag. Det svarer til at du som lønmodtager får kørepenge af din arbejdsgiver for erhvervskørsel i din private bil. Som kørselsgodtgørelse anvender du statens takster for området. Det handler om at du for de første 20.000 km får 3,35 kr. pr. kørt km., over deroveren anden sats og så er der jo altid lige nogle hvis-ser. Se på skats hjemmeside - der står en masse og du bliver lige nødt til at tage dine specielle forhold i betragtning. Du skal også lige huske at selskabet skal indberette kørselsgodtgørelsen til skat - hvilket med fordel kan gøres samtidig med lønkørslen. Er du fortsat i tvivl kan du også kontakte skat pr. telefon. Det hænder at man er heldig at få fat i nogle, der ved en masse - ellers kan de undersøge det og vende tilbage. De er såmænd ganske søde at have med at gøre.
Hilsen Jakob