Mine personlige erfaringer er, at der reelt ikke findes nogle in-a-box
webshops (som jeg har set), der er ordentligt optimerede. De skriver alle sammen, at de er det... og det er de måske også, set gennem
udviklerens øjne. Men husk, at han er udvikler og ikke SEO-nørd, og generelt så har udviklere en
tendens til at tro, at de ved alt om alt mht. internet.
De shops jeg har erfaring med:
Golden Planet / Openbizbox
Den er forholdsvist søgemaskinevenlig, men hvis du er i et meget konkurrencepræget
marked, eller skal konkurrere med udenlandske sites, så kræver det en god portion tilretning og
PHP-viden, før den spiller ordentligt. Eks. foregår sprog-detektering på baggrund af browser check (altså hvilket sprog "snakker" browseren, et absolut no-go). Jeg bruger selv Golden Planets shop, men har brugt mange timer på at få den til at spille.
Er faktisk ved at komme i svingninger. Deres gamle løsning med frames var helt hen i vejret - også selvom de havde lavet en håbløs work-around med nogle skygge SEO-sider. Men nu ser det ud til, at nye shop rent faktisk spiller ift. søgemaskinerne.
Den optimale løsningHvis jeg havde kronerne - eller var en superhård php-programmør, er der ingen tvivl om, at jeg selv ville udvikle min shop i
Typo3. Der har du 100% styr på alle de faktorer, der spiller ind mht. at komme frem i bussen på søgemaskinerne... men som sagt, det er ikke a walk
in the park.
Hvis det er din første shop og hvis du ikke har overdrevet meget viden om
SEO, så ville jeg nok vælge Dandomains løsning... selvom der er nogle ting, jeg ikke bryder mig om ved denne, så er det nok der du kommer længst med mindst viden...
My 5 cents.