Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er 80/20 reglen universel ?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer! :)

Jeg er socialrådgiverstuderende men har længe interesseret mig for iværksætteri. Jeg er naturligvis stødt på 80/20 reglen i mange sammenhænge og er kommet til at tænke over om den mon er universel ?

Gælder den også indenfor det sociale område og i samfundet genrelt ?

Kan man f.eks. sige at 80% af befolkningen vil klare sig godt og uden hjælp og støtte tage ansvar for egen tilværelse og 20% vil have svært ved at gøre det samme ?

Jeg kunne naturligvis komme med masser af andre tænkte eksempler...

Har du kendkskab til om reglen er så universel ?

Mvh.

Roar

Tilmeldt 16. Mar 10
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 14:09

80/20 reglen er jo ikke en regel der er videnskabelig bevist, den gælder i nogle sammenhænge men det er vist mere pga. tilfælde end noget andet.

effektiv inkasso - inkasso der virker

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 14:23

Ja, det vil jeg faktisk mene at den er. - Som skrevet ovenfor, så er det jo ikke en 'regel' - mere en teori!

Men den skal jo forståes sådan, at de sidste 20 % tager 80 % af resourserne.

Det gælder nærmest altid i et ´hvert system. Hvis du kan undlade at tage højde for de sidste 20% af de situationer der teoretisk kan opstå, så kan du spare 80% af udgifterne.

Se f.eks. Ryanair. - Hvor de flyver er de billigst, hvorfor? - Jo, de forsøger ikke at henvende sig til 100% af kunderne, så de kan spare vildt på udgifterne. Hvis du ligger i de 20% som de ikke henvender sig til, så er det bare ærgeligt, så vil de slet ikke sælge til dig.

Det samme med udvikling af EDB systemer. - Man får et Amanda hvis man vil udvikle til 100% af alle tænkelige situationer.