Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er 80/20 reglen universel ?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer! :)

Jeg er socialrådgiverstuderende men har længe interesseret mig for iværksætteri. Jeg er naturligvis stødt på 80/20 reglen i mange sammenhænge og er kommet til at tænke over om den mon er universel ?

Gælder den også indenfor det sociale område og i samfundet genrelt ?

Kan man f.eks. sige at 80% af befolkningen vil klare sig godt og uden hjælp og støtte tage ansvar for egen tilværelse og 20% vil have svært ved at gøre det samme ?

Jeg kunne naturligvis komme med masser af andre tænkte eksempler...

Har du kendkskab til om reglen er så universel ?

Mvh.

Roar

Tilmeldt 16. Mar 10
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 14:09

80/20 reglen er jo ikke en regel der er videnskabelig bevist, den gælder i nogle sammenhænge men det er vist mere pga. tilfælde end noget andet.

effektiv inkasso - inkasso der virker

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 14:23

Ja, det vil jeg faktisk mene at den er. - Som skrevet ovenfor, så er det jo ikke en 'regel' - mere en teori!

Men den skal jo forståes sådan, at de sidste 20 % tager 80 % af resourserne.

Det gælder nærmest altid i et ´hvert system. Hvis du kan undlade at tage højde for de sidste 20% af de situationer der teoretisk kan opstå, så kan du spare 80% af udgifterne.

Se f.eks. Ryanair. - Hvor de flyver er de billigst, hvorfor? - Jo, de forsøger ikke at henvende sig til 100% af kunderne, så de kan spare vildt på udgifterne. Hvis du ligger i de 20% som de ikke henvender sig til, så er det bare ærgeligt, så vil de slet ikke sælge til dig.

Det samme med udvikling af EDB systemer. - Man får et Amanda hvis man vil udvikle til 100% af alle tænkelige situationer.

Man skal altså altid overveje om man skal dække alt i verden, som det potentielt kunne være (men situationen opstår måske aldrig)

Det blev lidt forvirende. - Men det er ikke nemt at forklare. I hvert fald ikke for mig. :-) (Måske det er de 20% jeg skal holde mig fra) :-)

Fra Stoke
Tilmeldt 16. Nov 11
Indlæg ialt: 866
Skrevet kl. 15:15

Min holdning til 80/20 reglen er ikke at den er universel gældende, min holdning er bare at der er mange situationer hvor det giver mening at bruge den. Altså situationerne kan man lægge 80/20 over, man kan ikke bare lægge 80/20 over tilfældige ting - hvis det giver mening.

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 15:30

Jeg ved nu ikke lige, om jeg vil kalde teorien for universel - den er vel, hvad vi gør den ved. Du vil sagtens kunne bilde mig ind, at en del af livets aspekter vil kunne vinkles således, at teorien (eller Paretos lov, som den også hedder) passer glimrende derpå.

Da Vilfred Pareto for lidt over 100 år siden skabte teorien var den dog netop minded mod samfundets uligheder. At vi så senere især har fået kendskab til den gennem arbejdsmønstre og output vs. input er bare hvad det er. Princippet passer dog også glimrende til det!

Hvis ikke du allerede har læst den, så har Tim Ferris dedikeret et afsnit i 4-Hour-Workweek til 80/20-princippet - har du læst det også?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)