jeg har netop optalt mit varelager, som er et mindre et af slagsen - dertil har jeg et spørgsmål..
Min revisor skal lave regnskab for mig ganske snart - her er jeg i tvivl om hvorledes det foregår.. Mit firma er enkeltmandsejet og jeg har løbende udbetalt et overskud til mig selv hver månede. Nu står der så et oparbejdet beløb på min firmakonto plus at jeg har et varelager, hvad skal jeg betale skat af og hvorledes fungere det? Gør man bare overskudet op og betaler så skat heraf og hæver resten til sig selv? eller hvordan og hvorledes?
Skal måske lige nævnes, at jeg har forsøgt og læse mig frem til det, men er ikke blevet meget klogere!
ja hvad er det nu for en service. Der er gået næsten 2 timer siden du spurgte - og til den pris må da vente omgående svar
Nå fred være med dig, det har jo lige været nytår. Du bliver beskattet af dit overskud = Indtægter minus underskud. Lageret har indflydelse naturligvis, idet det jo er nødvendigt at kende for at kende dit vareforbrug.
Hvad du har hævet til dig selv, har ikke indflydelse på din skat, det har kun dit resultat som du burde ha et hint om ud fra dine egne regnskaber (og så selvfølgeligt samlet dine personlige forhold, renter, fradrag osv.)
Det, som det du hæver i virksomheden, kan få betydning for, er om du kan betale dine regninger og overleve som virksomhed, men ikke for din skat som sådan.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Forstår som sådan godt det du skriver og så alligevel ikke?
Hvad jeg hæver til mig selv, har vel i høj grad indflydelse på min skat, da jeg jo betaler skat af overskudet..
Hvad nu når der står penge på firmakontoen når der bliver lavet årsregnskab - det er jo i realiteten et overskud, men de skulle gerne blive stående til dårlige tider og vareindkøb osv osv... hvad gør man sådan helt praktisk?
I et enkeltmandsfirma er dit overskud sådan set din løn. Overskuddet vil du påføre din udvidede selvangivelse og du vil så blive beskattet af beløbet. Fristen for at betale skat for penge tjent i 2011 er 1 juli 2012, hvorved der begynder at falde renter på skatten.
Det mange gør er at trække et beløb ud til sig selv om måneden, og så samtidig enten betale skatten, eller henstille "skatten" på en konto, så du har den når den skal betales.
Det korte og det lange er at du kan trække penge ud som du har lyst til, det eneste du skal forholde dig til er moms og overskud. Momsen skal betales og overskuddet skal du betale skat af. Lønnen er overskuddet.
Du kan også bliver beskattet via virksomhedsskatteordningen, hvor du kan fremføre kapital i virksomheden til næste regnskabsår. Men den ville jeg tage med din revisor.
Hvad jeg hæver til mig selv, har vel i høj grad indflydelse på min skat, da jeg jo betaler skat af overskudet..
Hvad nu når der står penge på firmakontoen når der bliver lavet årsregnskab - det er jo i realiteten et overskud, men de skulle gerne blive stående til dårlige tider og vareindkøb osv osv... hvad gør man sådan helt praktisk?
Du må ikke blande rede penge/likvider og overskud sammen. Der kan godt være penge i kassen, og alligevel underskud - ting forskyder sig jo og ikke alle udgifter kommer samtidigt med indtægterne.
Du betaler skat af overskuddet, men du kan i princip jo godt ha en virksomhed der går rent 0 og alligevel hæve penge. Så vil der bare skulle lånes penge et eller andet sted, og du betaler ikke skat af de penge du låner. Du vil her have 0 i skat, selv om du har hævet penge, men når alt gøres op, vil du enten ha spist dit indskud eller have lånt penge.
Du kan også have en virksomhed der har 1 Mio i overskud, men kun ha hævet 300.000 kr - det vil stadigt KUN være den 1 mio du betaler skat af virksomhedsmæssigt.
Det du hæver skal ikke ind over driftregnskabet - det er ikke en udgift- det skal via egenkapitalen/mellemregning så det påvirker ikke resultatet. Få din revisor som du jo nu skal ha kontakt med, til at se om du fører regnskabet på en måde der både gør det let for ham, og sætter dig i stand til at forstå hvordan det går din virksomhed under året - og bed ham ellers om en model til det.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hej Thomas - måske formulere jeg mig forkert? Men jeg er helt med på alt det du skriver! Betaler skat løbende udfra det jeg har sat mig til og har også styr på momsen!
MEN... når nu man kommer til årsregnskabet, så står der jo et beløb på firmakontoen fra den dag man afregner! Gider jo ikke hæve pengene og betale skat af dem, da der jo skal stå lidt til div. udgifter og indkøb af vare...
Jeg tror jeg tager den personligt med revisoren!! Ville egentlig bare vide hvad jeg skal gøre med de penge der står på firmakontoen - det er åbenbart ikke lige så nemt så...