Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til Selskabsloven

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Ifm. en opgave jeg er blevet stillet i Selskabsloven § 124 stk 2 2. pkt. som lyder:

"Medmindre andet er besluttet af bestyrelsen eller tilsynsrådet eller fastsat i vedtægterne, kan et medlem i enkeltstående tilfælde give fuldmagt til et andet medlem i stedet for at indkalde en suppleant, hvis dette er betryggende henset til emnet for drøftelserne."

Spørgsmålet går nu på hvilken type fuldmagt der er tale om her?

Nogle jurister der kan hjælpe.

mvh

Peter

Fra København
Tilmeldt 1. Nov 11
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 12:53
Tilmeldt 7. Jan 12
Skrevet kl. 13:01

Hej Jørgen

Tak for svar.

Jeg skal måske præcisere mit spørgsmål:

Redegør nærmere for karakteren af fuldmagten?

Jeg sidder selv med Aftaleloven men er i tvivl om hvilken karakter af fuldmagt der er tale om. Umiddelbart vil jeg mene det er en Skriftlig fuldmagt som beskrevet i § 16.

mvh

Peter

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 13:40

Petey:

Spørgsmålet går nu på hvilken type fuldmagt der er tale om her?

Uden at have undersøgt det nærmere, vil jeg tro, at der ikke stilles nogen formkrav til en sådan fuldmagt. Dvs. en mundtlig fuldmagt vil være tilstrækkelig, hvis ellers formanden for bestyrelsen anser det bevist, at der foreligger en sådan fuldmagt.

Bestemmelsen sigter ikke til at regulere fuldmagtens type/karakter, men hvilke beslutninger, der kan træffes ved fuldmægtig.

Jens.

Tilmeldt 7. Jan 12
Skrevet kl. 14:24

Hej Jens

Tak for et godt svar.

I forlængelse af dette har jeg endnu et spørgsmål.

Efter selskabslovens § 124, stk. 2, 2. pkt. kan et bestyrelsesmedlem ved forfald give fuldmagt.

1)   Redegør for baggrunden for og formålet med lovbestemmelsen.

2)   Redegør nærmere for bestemmelsen forståelse og rækkevidde.

Hvad vil du mene jeg skal komme ind på i spm. 1 og 2. Ser du det også således at spm. 1 er mere overordnet hvorimod spm. 2 er mere dybdegående indenfor bestemmelsen? Det skal nævnes at jeg allerede bruger forarbejderne til loven ifm. spm 1.

Mvh

Peter

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 16:06

Du kunne måske skrive lidt om bestemmelsen i forhold til den almindelige obligationsretlige grundsætning om aftalefrihed, som her bliver begrænset.

Spørgsmål 2 kunne du måske besvare en lille smule case-orienteret (hvis du må det). (F.eks. hvis spørgsmål om xxx skulle behandles, så kan der gives fuldmagt, men hvis spørgsmålet drejede sig om yyy, så skal der indkaldes en suppleant).

Nu ved jeg ikke hvad det er for en uddannelse du er i gang med, men under en juridisk uddannelse ville jeg vægte 1 højere end to. Tager du derimod en management-uddannelse er 2 nok mere interessant.

Men jeg er ikke den rigtige at spørge, for jeg ved ikke hvad spørgeren har tænkt med spørgsmålet.

Held og lykke med det.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)