Jeg regner med at starte min virksomhed, CUonline.dk, her engang i maj-måned. Jeg anvender OpenSource-programmer til at fuldføre mit arbejde med, da jeg vil gøre produkterne så billige som muligt for kunderne... Jeg vil gerne vide lidt om, om der er nogle fra fx ToldSkat som kommer ud og tjekker softwarelicenser alligevel, selvom jeg anvender OpenSource? Nogen der ved det?
Uanset hvem der er efter dig, så kommer de nok medmindre du skriver til dem at du kun bruger opensourece (medmindre de læser med her på Amino). Hvordan skulle de ellers vide at du ikke bruger piratkopier? Men hvis du skriver til dem at du kun bruger Open source, tror de det er et bluff og kommer forbi alligevel.
Så du kan være forvisset om at de kommer. Men hvis du vitterligt kun har OpenSource har du intet at frygte i den anledning.
Okay, så siger jeg mange takker for det... Men så er der vel intet at frygte når jeg starter hehe... Har nemlig tænkt mig at anvende opensource til det meste...
Jeg tror nu at skrive til dem at man kun anvender opensource har den modsatte effekt :)
Jeg tvivler på du bliver slettet fra listen alene pga. et udsagn, og hvis det var mig der sad hos Skat ville jeg da finde det mistænksomt at en virksomhed skrev og gjorde opmærksom på at de altså kun anvendte open source.
Du skal i den anledning også være opmærksom på at mange open source/freeware programmer kun er gratis når de benyttes til privat brug, men anvendes de til erhverv koster de. Så husk at undersøge det.
EDIT : dooh havde vidst ik læst Jespers svar godt nok - beklager.
Har nu aldrig hørt om, at SKAT laver opsøgende arbejde hvad angår at finde firmaer som bruger piratkopier. Til mit kendskab så har de kære folk i skattevæsnet nok at se til med manglende personale, flytninger, nedbrud i IT- og telesystemer og så meget andet der fjerner fokus fra deres normale opgave (herunder at kontrollere regnskaber).
Du skal være mere bange for rettighedshaverne fx Antipirakgruppen. De kan finde på at komme på besøg og på meget vagt grundlag få fogeden til at konfiskere fx computere og andet IT udstyr, mens det undersøges for piratsoftware. De kommer dog næppe uden at have mistanke om ulovligheder (da uretmæssig ransagning kan blive en dyr affære) og jeg kan da ikke forestille mig at de har en hemmelig bagdør ind til alle regnskabers IT indkøb
Der hvor man skal være bange, det er når man fx har mange ansatte som sidder med ulovlige versioner af diverse stykker software. Danawab/Portal2000 blev for noget tid siden busted med ufatteligt mange ulovlige installationer af Microsoft og Adobesoftware - noget som kom til at stå dem meget dyrt. Jeg mener at have hørt, at det var en tidligere utilfreds ansat som tippede APG...
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline