Er der nogle her der kan skære ud i pap for mig, hvordan man beregner moms og skat? Hvis jeg eks. har tjent 45.000,- før moms og har et fradrag på 39 Pct. hvordan skal det så regnes ud? Skal man trække skatten fra først, eller?? Der har været andre tråde med emnet, men jeg syntes de forvirrede mig endnu mere.. Mvh Mic |
Hjælp et fjols med moms og skat...
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
- 1
56.250 er så beløbet inklusiv moms, hvoraf du skal betale 11.250 til SKAT. Jeg er lidt usikker på hvad du mener med ''fradrag'' på 39% - hvis det er din trækprocent du mener er det dét du skal betale efter AM-bidrag som udgør 8%. Dvs. at det kommer til at se således ud: Brutto: 45.000 - A.M.: 3.600 Skattepligtigt: 41.400 - Skat: 16.146 Netto: 25.254 Du kommer altså til at have 25.254 kr. tilbage efter der er betalt arbejdsmarkedsbidrag (AM) og skat (her beregnet som 39%). / / Mads Løntoft |
Mange tak for hjælpen. Der er alligevel mange ting at huske på når man starter op som selvstændig. Det med AM bidraget havde jeg ikke skænket en tanke.. Når skat og moms en dag skal indbetales, sker det så hver for sig? Hvordan vil det foregå? mvh Mic |
Der er nogle ting ja, men det plejer at gå. Ellers er det at anbefale at du får en bogholder/revisor til at hjælpe dig med de administrative ting. Det koster lidt, men de penge er generelt givet godt ud så du kan fokusere på det vigtigste nemlig at drive din forretning og servicere dine kunder. AM, moms og skat betales hver for sig. AM & skat: Hvis du regner med at få et pænt overskud kan det varmt anbefales at ændre din forskudsopgørelse. Så vil du få tilsendt 10 girokort hvor du indbetaler AM og B-skat løbende. Alternativt skal du betale det hele på en gang. Moms: Idet du er nystartet afregnes moms hvert kvartal altså fire gange om året. Jeg vil anbefale dig at få en tastselvkode hos www.skat.dk så du kan lave momsangivelserne online. Men som sagt, overvej om det måske kunne være en ide at få en revisor med på sidelinjen. Du er velkommen til at skrive en PM til mig, så skal jeg gerne henvise. / / Mads |
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)