Dette indlæg bliver i første omgang meget kort. Det skyldes, at man først og fremmest skal være klar over, om det, man starter er en virksomhed eller et firma. Det er noget, som skattevæsnet skælner meget stærkt imellem.
Så mit korte råd er følgende: Lav en skriftlig redegørelse over, hvad det er, du vil lave, med alle detaljer. Derefter får du et møde med skattevæsnet i dit område. Når I har fundet ud af om det er det ene eller det andet, så kan vi snakke om, hvordan det processionelle kan være.
Jeg skrev mit indlæg eller råd ud fra egen erfaring. Da jeg startede konsulentfirma og reklamerede for dette i pressen, fik jeg en indbydelse fra skattevæsnet, som ønskede at vide, om det var en virksomhed eller forretning, jeg startede. Det ene havde skattemæssige konsekvenser, hvad det andet ikke havde.
Jeg må indrømme, at jeg selv undrede mig over den skælnen, de lavede. Men da det ikke var mig, som opsøgte skattevæsnet, men jeg blev "inviteret", så synes jeg, at jeg vil give denne erfaring videre, så man ikke efter nogen tid står med en momsgæld. Så jeg kan ikke svare for skats intension, kun give mine erfaringer videre.
Virksomhed og firma er jo blot synonymer for hinanden. Jeg tillader mig at formode, at det der måske tænkes på er, at når man ønsker at stifte et selskab/virksomhed/firma, skal man overveje hvilken selskabsform man vil stifte det som.
Jeg er absolut ikke skatteekspert. Resultatet af mødet blev, at det var en virksomhed og ikke et firma. Ergo skulle jeg ikke svare skat. Om medarbejderen ikke vidste, hvad han havde med at gøre, skal jeg lade være usagt.