De passer ikke helt, hvis det er skilte folie så er det et helvede at fjerne når det er koldt.
Det bliver stift, og knækker i små bidder, det kan dog også ske hvis folien er gammel.
Hvis i venter til sommer og det er varmt, kan folien trækkes af i store stykker hvis i er heldige.
Det bedste er at varme det med en varmeblæser, en hårtøre kan ikke gøre det, specielt ikke når det er så meget der er tale om. At det skulle være muligt at ødelægge glasset ved det, har jeg aldrig hørt om.
Jeg glemmer aldrig en uge brugt på at skifte navne på en hel flåde af sættevogne. Selvfølgelig udenfor, og i frostvejr.
Selvom vi havde en industrivarmepistol så virkede det ad h.. til.
Men hvis man bruger en varmepistol til at fjerne folie med så skal man være opmærksom på underlaget, autolak kan også fjernes med varme, lad være med at spørge hvordan jeg ved det.
Der er mange måder at fjerne folie mærker fra vinduer, biler facadeskilte osv.
Og som det er nævnt tidligere så skal man passe på med varmeblæseren/hårtørren i det kolde vejr. Så det er ikke løsningen for en første gagns afpiller. Og det med skraberen kan lade sig gøre som også nævnes kan det give slemme skrabe ridser - og de kan være lige så "trælse" at se på !
En løsning der fungere i 80% af tilfældene er BRUN SÆBE !! Og det skal være det som købes som fast brun sæbe / krsystal sæbe kaldes det vist også. Vent på at solen skinner - også i frostvejr- og smør så sæben på i en TYK lag (skal nok bruge 2-3 bøtter til de størrelser du nævner. Og lad det sidde 1 -2 time. Søben har forhåbentlig fået folie til at bule op og så tager man fat i folie og rykker meget stille og rolig af ! Det KAN lykkes og de limrester der sidder tilbage fjerne man med acetone (dog kun på glas IKKE på biler)
Prøv det - det kræver tålmodighed men kan gøres !
Mit forslag som jeg har brugt til mange lignende opgaver !
Selve klistermærket er vel ikke noget problem og tage af? Problemet er næsten altid klisteret der sidder tilbage, til det vil jeg anbefale en karamel skive til bore maskinen.
Tak for alle jeres svar. Vi har prøvet med en skraber uden held og da vi ikke kan bruge så meget tid på det, vil vi helst have en professionel til at gøre det - især når der er så mange ting at tage hensyn til :)
Det er nemlig MEGET store og gamle folietekster i første sals højde, så det vil vi helst ikke kaste os ud i. Men jeg tror vi har fundet nogle mulige firmaer, der kan gøre det for os.