|
Kristoffer Hjerrild:Jeg synes også det lyder lidt voldsomt.. Gå på jagt og få en masse tilbud samt informationer mv. om firmaerne..
Hej
Bare fordi at det er i Kina, indien eller brasilien, så skal man ikke tro at man får 5000 enheder ret meget billigere. Specielt ikke hvis det er første gangsproduktion.
Som der er nævnt før, så skal der laves støbeforme, men der er også den elektriske del, som der skal tilpasses, her membran, spole og osv.
Nu arbejder jeg selv med produktion/prototyper af kabinetter(tryk delen), og jeg kan fortælle at mange af de kendte firmaer, offer gerne 5-10 mill på et produkt før at det overhovedet ser kina fx. Hertil kommer så al den dokumentation som fx en producent i Kina skal bruge for at kunne fremstille ens produkt.
Alt skal være dokumenteret. Det vil sige at det ikke er nok bare at sende et færdigt emne ned til dem, de skal have noget målbart at lave kvaliteten efter. Fx når man snakker tryk så er det fx ikke nok at sige at en tekst skal stå på linie, selvom den er i to farver. Hver farve skal defineres, sådan at det er målbart. Og det betyder også at når man så sender det derned, og der er fejl i dokumentationen, så er det forfra igen.
Ligeså arbejde jeg førhen med fjerne kortslutninger i printplader, når en ingeniør, ikke lige havde været opmærksom, så kunne det typisk bedre betale sig at få fræst en leder over, og dækket med lak igen. End at få en ny produktion. Og det tjente det firma ca 1 million på om året. Og ja så mange fejl laves der(beregn min 5-10 kr/print plade).
Hvis du går ud og vil have tilpasset et eksisterende produkt, hvor kassen og elektronikken er lavet, så kan du resikere at der kommer et sagsanlæg for kopi, specielt hvis det er et af de kendte mærker. Og kender jeg Apple rigtigt, så er de meget ømme overfor deres forskellige designs.
Så det kan hurtigt komme til at koste rigtig meget, hvis man ikke får det lavet ordentligt fra starten af.
JEg skriver ikke det her for at afskrække, men mere for at det skal være realistisk, når man prøver sig ud i produktion. For kikker man og ser at man kan få en øresnegle til fx 10 kr pr sæt, så er det også fordi at der er produceret over flere millioner af gangen. Og man har så kaseret omkring de 20% af produktionen(og så ryger der sikkert yderligere 10% ude ved forbrugeren). Som man også skal svare. Så det er mængden der gør at det bliver billigere.
/Kenneth