I går satte jeg et par annoncer i gang, hvor én indeholdt 'Amazon' i titlen, den anden 'Amazon' i brødteksten. Den første blev afvist, den anden godkendt.
Jeg var ellers af den opfattelse, at det var ok at byde på og bruge brandede termer, fx 'Danmarks svar på Amazon EC2', men det må være mig, der er gal på den. Eller?
Jeg har gang i et par lignende sager: http://www.amino.dk/forums/t/145487.aspx. Du skal være velkommen til at byde ind og sende din klage til konkurrencestyrrelsen også. Jo flere jo bedre og jeg sender noget mere info til vores sagsbehandler i det nye år, hvorefter jeg faktisk regner med at de vil køre sagerne.
Så har jeg læst dommen fra Sø- og Handelsretten. Og det er jo noget helt, helt, helt andet, EU-domstolen kommer frem til nemlig:
"Når derimod den reklame, der vises på internettet ved anvendelse af et søgeord, som svarer til et velkendt varemærke, foreslår et alternativ til denne varemærkeindehavers varer eller tjenesteydelser, uden at tilbyde en simpel efterligning af varemærkeindehaverens varer eller tjenesteydelser, uden at forårsage en udvanding af varemærket eller at skade dets renommé (tilsmudsning), og uden at i øvrigt at krænke det nævnte varemærkes funktioner – vedrører en sådan brug i princippet en sund og loyal konkurrence inden for sektoren for de omhandlede varer eller tjenesteydelser."
Bemærk, at jeg i denne sammenhæng ikke har købt søgeordet 'amazon' eller 'amazon ec2', men blot brugt det.
Det svarer jo lidt til, at Appharbor ikke måtte kalde sig 'Heroku for .net' i de indledende etaper. Nå.
Jeg har gang i et par lignende sager: http://www.amino.dk/forums/t/145487.aspx. Du skal være velkommen til at byde ind og sende din klage til konkurrencestyrrelsen også. Jo flere jo bedre og jeg sender noget mere info til vores sagsbehandler i det nye år, hvorefter jeg faktisk regner med at de vil køre sagerne.
Jeg synes, skæbnen bøjer vores veje mod hinanden igen. Håber, du er er kommet godt igennem lungebetændelsen og er tilbage på fuldt plus. Glæder mig til at læse din tråd.
Jeg gør det generelt ikke så meget i Adwords.
Havde bare et projekt, hvor jeg fandt det interessant at lege med tier-2-annoncering. Nu hvor mit moralske, juridiske og etiske kompas byder mig ikke at opsamle re-targeting-puljer på 3.parts-sites ift. primærannoncør. Værdikæden kan også vendes om. Men det er og bli'r noget rod. Herunder ansvarsmæssigt.