Et surt opstød her før jul, men alligevel et nødvendigt et synes jeg. Nu er jeg i to omgange gået glip af adskillige tusind kroner på grund af affiliate netværk der ikke udbetaler før kunden har betalt. Jeg mener dette er enormt dårlig opførsel overfor affiliates på trods af det - muligvis - er lovligt (der bliver sendt inkassorykker). Det er faktisk meget respektløst overfor for publishers som er affilate netværkenes eksistensgrundlag. Det virker bare ikke som om nogle netværk har opdaget dette. Måske er de tilfredse bare de får deres opstartsgebyr? Jeg kan ikke forstå at affiliate netværkene ikke som minimum kræver en månedlig forudbetaling. Det kan simpelthen ikke være rigtig at man som publisher udfører et stykke arbejde og ikke får betalt med henvisning til at kunden ikke har betalt. DEN HOLDER IKKE! Jeg har lavet en aftale med affiliate netværket ikke med deres kunder og derfor må de påtage sig risikoen og have tilstrækkelig kapital til at betale. Den argumentation holder jo heller ikke andre steder. En håndværker kan jo ikke nægte at betale sin leverandør fordi kunden ikke har betalt vel? Det er fuldstændig håbløs argumentation og jeg tvivler meget på den holder i retten og der vil den havne om nødvendig, for jeg nægter ganske enkelt at blive snydt for penge jeg ærligt har tjent. Jeg har virkelig lyst til at lave en name and shame her, men da det er imod Aminos regler vil jeg undlade det. Og ellers god jul til Aminoer og affiliates! |
Guava har vist en politik med at udbetale selvom de ikke får pengene.
Det er et rigtig relevant surt opstød - Har også oplevet det nogle gange - og jeg forstår simpelthen ikke hvorfor det ikke er fast politik ved alle seriøse netværk. Enten at garanterer betaling, eller kun tage i mod forudbetaling.