Hej, jeg kører mit lille firma i Summa Summarum 3 Enterprise (med lagerstyring), jeg nærmer mig nu afslutningen af første regnskabsår og er derfor ved at kigge på hvilke tal jeg kan hente ud til min kommende årsopgørelse (personligt ejet firma).
Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål:
1. Tager jeg "lagerværdi" under "Rapporter" har jeg for 17.000 kr. varer på lager (indkøbspris), disse figurere bar ingen steder, hverken i kontoplanen, årsopgørelsen eller resultatsopgørelsen, hvorfor ikke?
2. Hvordan skal denne lagerværdi opgives i forbindelse med min kommende udvidede selvangivelse, jeg mener hvis jeg har for 17.000 kr. på lager, bliver jeg så beskattet at disse 17.000 som om det var overskud, eller hvodan gør man?
Håber der er nogen der kan hjælpe mig med at forstå..
Under rapporter/kontokort og her skriver du kontonummer for varelager.
Tak Peter, jeg har:
2820 Varelager primo = 0 kr.
2830 Varelager ultimo = 0 kr.
Det er vel egentligt problemer, der skulle vel stå 0 i primo og -17.000 i ultimo, de "Vareforbrug" som sumkontoen nederst hedder så ville være 17.000 kr. mindre.
Jeg kan bare ikke forstå hvorfor Summarum ikke sørger for at min lagerværdi kommer ind i kontoplanen, det sker da f.eks. i C5, har jeg mon sat noget forkert op?
Kan jeg manuelt "sætte beløb" på 2830 i forbindelse med årsopgørelsen, eller hvad kan jeg gøre?