Jeg vil ikke sælge dig noget, men udelukkende prøve at hjælpe dig til ikke at betale for meget! Vi ved alle, at der er to ting, der virkelig batter indenfor SEO. Det er indhold og links. Så hvad koster sådan noget? Det er meget meget forskelligt. Køber du af en købmand, så er det dyrt - køber du direkte fra kilden (ham der laver linkbuilding eller skriver artiklerne), så er det billigt! Jeg har ingen erfaring med det danske marked, så mine erfaringer er udelukkende fra engelsk manuelt byggede links og artikler. Links Prisen per link er 0,2 USD for social bookmarkings, article submission, directory submission, PR submission og blog posting. Fælles for alle disse links er, at de kommer fra PR 0 sider. Det er en helt ny side, der bliver oprettet og der skal tusindevis af denne type links til. Så bevæger vi os lidt op i prisleje til blog comments. Disse blogs kan svinge mellem høj og lav PR. Du skal kigge efter antallet af OBL's (Out Bound Links) og hvorvidt emnet er relevant for dig. Disse links køber jeg typisk til 0,4 USD. Til sidst er der theme links. Det er en side, som er bygget til det formål, at sælge links. Mit maksimum er 25 OBLs per side for PR2-PR5 sider. Et link betaler jeg 5 USD for på disse sider. Hvordan tjekker du så kvaliteten af disse links? Der er nogle ting, som man skal kigge efter. Det er f.eks. om linksene kommer fra samme class c ip range, om siderne er bandlyste af google, om det er do-follow links osv. Jeg er ikke ekspert i den del - så jeg sætter forskellige linkbuildere til at tjekke hinandens links. Hvis der er en SEO-gut, som du stoler meget på, så kan man også få ham/hende til at tjekke dem igennem inden man betaler. Artikler Hvis du tror, at fordi en artikel er dyr, så er den også god... Så troede du ligesom jeg troede for et år siden - og du er lige så forkert på den, som jeg var! Jeg startede med at betale 10 USD per artikel - de var så dårlige, så jeg har smidt dem ud igen! Der findes masser af dygtige skribenter fra billige lande. Jeg beder skribenten om at skrive en gratis artikel om et emne jeg har valgt. Dem som leverer en god artikel er dem som jeg samarbejder med. Jeg får gode artikler til 3,5 USD. Held og lykke. It's a jungle out there! :) |
Og jeg betaler omkring DKK 1500 for danske artikler skrevet af danske fagfolk...men så er de også gode.