Er det tilladt at tage dette navn til sin nye virksomhed, eller har den tidligere virksomheds ejer stadig rettigheder i forhold til navnet?
Hvis ja - hvordan undersøger jeg dette - er der andre registre - varemærker, etc. jeg skal kontrollere, før jeg benytter navnet.
Der er på ingen måde tale om at gå efter den tidligere virksomheds kunder eller andet uetisk - den var lokal og det er min også, og den lå et helt andet sted i landet.
Så længe der ikke er varemærke på navnet og den anden virksomhed er ophørt, er der intet til hindring for, at du kan anvende navnet til din virksomhedsnavn.
? tmview.europa.eu burde ikke redirecte til dkpto.dk.
3. Hvis du ikke får nogen resultater, kan du anvende den. Hvis du får resultater kan du se hvilke varegrupper og/eller service-ydelser varemærket er gældende for.
4. Hvis din virksomhed ikke er indenfor de varegrupper og/eller service-ydelser kan du anvende navnet.
Jeg mente i øvrigt ikke, at de redirectede; bare at de angav at de fik henter deres data vedrørende Danmark fra Patent- og Varemærkestyrelsen. Da navnet jeg søger ikke er meningsfuldt i andre lande (undtagen måske Norge) er der ingen fare for problemer i EU generelt. Så jeg kunne lige så godt slå op på den danske side.
Jeg stoler desuden mere på den officielle danske side end på "tmview", som jo kan være hvad som helst. Tmview kunne jo principielt være domænehajer, der bruger opslaget til at snuppe domænet, når jeg checker navnet. Ok, det er nok lidt paranoidt - men Patent- og Varemærkestyrelsen gør i hvert fald ikke den slags.
Jeg stoler desuden mere på den officielle danske side end på "tmview", som jo kan være hvad som helst. Tmview kunne jo principielt være domænehajer, der bruger opslaget til at snuppe domænet, når jeg checker navnet. Ok, det er nok lidt paranoidt - men Patent- og Varemærkestyrelsen gør i hvert fald ikke den slags.
kommer der en forklaring om, hvem der driver sitet: "Portalen drives af Europa-Kommissionens kommunikationsafdeling på vegne af EU-institutionerne."
Dbh. John
OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management. Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23 Find mig på LinkedIn
Jeg forstår godt din frygt og skepsis med hjemmesider du ikke kender til. Det er altid bedst at være skeptisk og læse mere om de hjemmesider man besøger, før man anvender dem.
Men som John skriver så er det Europa-Kommisionen der står bag hjemmesiden.
Jeg ved godt at der er meget EU-skepsis i DK i øjeblikket men jeg tror dog næppe på, at EU ville gå så langt at lave en hjemmeside for at "snuppe" domænenavne.
Men du har ret i, at der er faktisk en del hjemmesider, der gør lige præcis det du frygter. Så man skal passe på.
Min virksomhed LudvigsenPatent, som rådgiver om patenter, bruger rent faktisk Patent og Varemærkestyrelsens gamle domænewww.eneret.dk, da de valgte ikke at benytte det.
Der kan ikke være en varemærkebeskyttelse på et beskrivende ord.