Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spm. angående §98 i Lejeloven

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Dec 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg har et spørgsmål angående stk. 2 i §98 i Lejeloven.

§98:

Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen. Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler udlejeren at udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre stand end den, hvori han overtog det lejede.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en beboelseslejlighed, skal udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om adgangen til at lade beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På lejerens begæring skal udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde beboerrepræsentanterne til at deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på grundlag af gennemgangen en fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne have tilsendt kopi deraf.

Betyder stk. 2, at udlejer overhovedet ikke kan gøre krav når der er forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen, selv om der eksempeævis står i lejekontrakten at boligen skal afleveres nymalet?

Det er med henblik på tilbagebetaling af depositum.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nielf:

Betyder stk. 2, at udlejer overhovedet ikke kan gøre krav når der er forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen, selv om der eksempeævis står i lejekontrakten at boligen skal afleveres nymalet?

Helt kort, ja.

Er du udlejer eller lejer?

Tilmeldt 9. Dec 11
Skrevet kl. 16:57

Jeg er lejer.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Skrevet kl. 19:53

Så skal du jo som udgangspunkt bare have dit depositum tilbage, og hvis de 14 dage er gået, så er pengene forfaldne til betaling.

PS: Det er et boliglejemål vi taler om, ikke?

Tilmeldt 9. Dec 11
Skrevet kl. 20:06

Ja, det er et boliglejemål.

Udlejer er efter min udflytning gået i gang med at totalrenovere/modernisere lejemålet, og af en eller anden grund mener de jeg skal betale for det. De har således fremsendt nogle helt latterlige krav om istandsættelse, som jeg på ingen måde vil acceptere.

Men da deres krav blev fremsendt noget tid efter 14-dages fristen, som står beskrevet i §98 stk. 2, gider jeg ikke fokusere på deres forskellige krav om istandsættelse, hvis jeg egentlig bare skal have mit depositum tilbage.

Det derfor mit spørgsmål lyder, om udlejer overhovedet kan gøre krav når de 14 dage er gået. For hvis de ikke kan det, vil jeg bare indbringe sagen for Huslejenævnet.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Skrevet kl. 08:27

Gør det.

Held og lykke med det.

Tilmeldt 9. Dec 11
Skrevet kl. 18:07

Det vil jeg hermed gøre.

Tak for hjælpen.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 00:56

Nielf:

Ja.

Men vær opmærksom på, at Lejelovens §98, stk. 2 er en af de bestemmelser, der gyldigt kan fraviges ved aftale. Det betyder, at hvis der står noget andet (end hvad der står i §98, stk. 2) i lejekontrakten, så gælder lejekontrakten som udgangspunkt.

Så du skal kigge lejekontrakten grundigt igennem for at vide, hvor du står.

Mvh.

Ulrik Guldbæk, juridisk rådgiver

Tilmeldt 9. Dec 11
Skrevet kl. 18:49

Hej Ulrik - tak for dit svar.

Jeg har kigget lejekontrakten grundigt igennem flere gange for at se, om jeg kunne finde noget om en evt. forlængelse af reklamationsfristen, da jeg også selv har læst om, at man kan lave sådanne fravigelser.

Dette er ikke tilfældet, så jeg kører sagen gennem Huslejenævnet, da udlejer ikke har svaret tilbage på mit brev, hvori jeg skrev, at jeg ikke ville acceptere deres krav om istandsættelse og at jeg forventede at få mit depositum tilbage.

God weekend.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)