står og skal gerne finde en windows server version ala denne: Windows server 2003 standart edition service pack 1 har rodet lidt rundt på edbpriser.dk og fundet priser fra 1000-8000 for sådan en. ex: men mit spørgsmål er jo så, kan en billig til 1000 bruges? vil nødigt komme i klemme fordi jeg har købt den forkerte licens til. håber nogle kan hjælpe, for må indrømme at microsoft og deres licensregler er ikke noget jeg syns er nemt at finde rundt i ![]() |
Windows Server licens?
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
- 1
|
Det jo netop det, hvad er en CAL? altså hvad definere det? er det 5 konto´er f.eks? havde på et tidspunkt fat i microsoft DK, men ikke engang den supporter jeg fik fat i kunne svare mig har kun før set på linux server licenser, og må indrømme de er væsentligt mindre indviklet, det er licenser til enten 1 server og ubegrænsede brugere eller med et antal domæner/kontoer på. |
Microsoft Windows Server 2003 R2 Standard Edition SP2 Eng OEM Hvilket inkludere CD'ere og Licenskoden. Inkluderet er 5 CAL (Client Access License) Dette er en OEM licens og må derfor kun sælges sammen med ny maskine. Microsoft Partnummer: P73-02766 Pris: Kr. 4.213,- (Ekskl. moms. og fragt) Microsoft Windows Server 2003 R2 Standard Edition SP2 Eng Retail Hvilket inkludere CD'ere og Licenskoden. Inkluderet er 5 CAL (Client Access License) Dette er en retail licens og må derfor sælges i løs vægt. Microsoft Partnummer: P73-01669 Pris: Kr. 7.631,- (Ekskl. moms. og fragt) Beskrivelse af CAL: Client Access License er enten en licens for hver bruger (USER) der skal tilgå serveren, eller for enhed (device) der skal tilgå serveren. F.esk. i en virksomhed med 1 Server og 10 maskiner og måske 15 ansatte (hvor nogle deler en maskine. f.eks. lager folk eller lign.) vil det enten kræve 10 Device CAL eller 15 User CAL. I dette tilfælde kan det bedst betale sig med 10 Device CALs. Men det er alt efter situationen. Alternativt kan du jo fortælle hvad du skal bruge den til (filserver eller andet) og hvor mange maskiner der skal på og hvor mange personer der skal på. Så kan jeg give et bud på hvad du har behov for. |
|
I det tilfælde skal du kun have en standard licens med lov til fem samtidige brugere - de 64 bruger ikke systemet på samme måde, men kan sidestilles med brugere på en webserver. Men hvis det er til spilbrug, hvorfor så betale for en selv? Der er massevis af løsninger med mulighed for en ''box'' som du kan lave alt muligt med - uden at du behøver at bekymre dig om hardware, backup osv. |
Og til spilserver behøver du ikke bekymre dig om CAL licenser. Hvis det er spil hvor der er lavet en linux kompatibel standalone server til, så er Linux måske også en overvejelse værd. |
Ellegaard: det skal være en dedikeret box, har man vurderet som det billigste. Claus: skal være en hel ny server, heldigvis ![]() hvis man evt. skulle købe til en gammel maskine så skal man op på de ca. 4k for en retail? trist pris personligt ville jeg vælge linux, men dem der skal styre serveren har ikke tid/lyst til at sætte sig ind i det. |
En spilserver som CS BF BF2 osv. kan normalt også køre på en windows 2003 webedition som er væsentlig billigere men kun kan sluge 2gb Ram. Det var også en mulighed. |
Det har jeg selv gjort, og med stor succes.. Du skal ikke bekymre dig om CAL. Der følger 5 med som standard og du bruger kun 1... |
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)