Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tab på anparter i unoteret selskab

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo netop det jeg spørger om...De 2 x 250t kr. kommer enten fra private reserver eller privat låntagning

Tilmeldt 23. Oct 08
Skrevet kl. 14:55

Hej Jan og Peter

Hvilke yderligere informationer informationer ønsker I

Jeg har ikke noget at skjule, så alt kan godt diskutere i åbent forum

mvh

Rla

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 10
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 15:48

Hej Rla, 

Til en start bliver jeg nød til at vide noget om:

Koncernstruktur, herunder ejerforhold ( du skriver, du har flere selskaber) 

Hvordan og hvornår er selskaber stiftet

Er dig og din makker i familie

Eksisterer der pt. allerede mellemregninger mellem anpartshaver og selskab?

Hvordan skaffes pengene til indskud i nødlidende selskab?

Særlige betingelser i anpartshaveroverenskomster, specielt om beslutningstagen i fællesskab

Med venlig hilsen, 

Jan Kristoffersen

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 15:57

Hej RLA,

I forhold til, hvor mange penge der er på spil, så lyder det som en problemstilling man bør forelægge en erfaren revisor. Det skurrer også lidt i mine ører, at I på den ene side kan lægge en halv million ind i selskabet, men på den anden side vil tørre jeres øvrige kreditorer. Jeg har ikke forstand på detaljerne, men normalt må man ikke forfordele nogle kreditorer frem for andre. Hvis de øvrige kreditorer netop ikke "har så meget til gode" - så var det måske værd at holde stien ren eller handle det af på en respektabel facon? 

Venlige hilsener,

Jens

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 10
Skrevet kl. 16:07

Jeg udtaler mig kun om juraen og vil blot stilfærdigt påpege, at et selskab og dets anpartshavere er forskellige juridiske personer.

Jens Myhren Thomsen:
Det skurrer også lidt i mine ører, at I på den ene side kan lægge en halv million ind i selskabet, men på den anden side vil tørre jeres øvrige kreditorer

Der er således ikke tale om "jeres" øvrige kreditorer. De øvrige kreditorer vil være selskabets kreditorer.

Det er en af de afgørende forskelle på, at drive virksomheden som et I/S eller gennem et ApS.

Med venlig hilsen,

Jan Kristoffersen 

Tilmeldt 23. Oct 08
Skrevet kl. 16:32

Jan Kristoffersen:

Hej Rla, 

Til en start bliver jeg nød til at vide noget om:

Koncernstruktur, herunder ejerforhold ( du skriver, du har flere selskaber) 

Hvordan og hvornår er selskaber stiftet

Er dig og din makker i familie

Eksisterer der pt. allerede mellemregninger mellem anpartshaver og selskab?

Hvordan skaffes pengene til indskud i nødlidende selskab?

Særlige betingelser i anpartshaveroverenskomster, specielt om beslutningstagen i fællesskab

Med venlig hilsen, 

Jan Kristoffersen

Hej Jan

Selskabsstrukturen er således at det er et Aps ejet med 50/50. Selskabet ejes af to holdingselskaber der igen ejes 100% af hhv. mig og min makker. Holdingselskaberne ejer delvis andre selskaber.

Selskabet blev stiftet ved kontant indskud fra hver af de to holdingselskaber i maj 2008. Min makker og jeg er ikke i familie. Der eksisterer ikke mellemregninger mellem anpartshaver og selskab. Pengene skaffes, som tidligere skrevet, enten fra private reserver eller ved privat låntagning som så er tiltænkt indskudt i selskabet.

Standard betingelser i anpartshaveroverenskomsten og selskabet tegnes af direktionen i forening. Direktionen udgøres af mig og min makker

mvh

RLA

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:01

Nu har jeg ikke lige tid at kigge i lovgivningen.

Umiddelbart vil jeg mene, at denne disposition kan omstødes.

Mit svar..Nej I kan ikke gøre det og dermed trække tabet fra.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 10
Skrevet kl. 17:32

Hej Rla, 

Det er et højaktuelt område du er inde på. 

Landsskatteretten har i en kendelse offentliggjort den 8. september 2011, nægtet fradrag på tab på anparter. Fradraget bliver lidt teknisk nægtet som en reduktion af anparternes anskaffelsessum, se nedenfor.

Sagen kan ligne jeres, selvom fakta ikke er helt ens.

Kendelsen er, mig bekendt, ikke anket, og må derfor anses som værende p.t gældene praksis.

Hvis du vil udfordre SKAT på rigtigheden af Landsskatterettens argumenter, må du altså forvente at køre en sag ved domstolene. Landskatteretten anlægger en formålsfortolkning af den relevante bestemmelse, og det er den der eventuelt skal angribes.

Det som kendelsen med sikkerhed viser er, at hvis ikke I foretager de korrekte transaktioner vil I helt sikkert miste adgangen til et tabsfradrag. 

Det som jeg lige overvejer er, om det kan være fordelagtigt med et kurstab på en fordring og om det kan lade sig gøre. Det kræver yderligere oplysninger, men jeg er nød til at forlade min pind nu.

Med venlig hilsen, 

Jan Kristoffersen

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1965870

Tilmeldt 23. Oct 08
Skrevet kl. 20:26

Kære alle...især Jan og Niels

1000 tak for jeres indlæg og umiddelbare vurdering indtil nu....

Min umiddelbare vurdering er at jeg nok ikke på den måde kan reducere mit private tab....men skulle I - eller andre - komme på andre ideer hører jeg naturligvis gerne om det. og jeg er selvfølgelig også villig til at betale for denne ydelse (såfremt betalingen står målt med fortjensten...nturligvis:-))

mvh

Rla

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:04

Jan Kristoffersen:
Kendelsen er, mig bekendt, ikke anket, og må derfor anses som værende p.t gældene praksis.

Kendelsen er på ingen måde speciel. Den følger blot en praksis som har været gældende i de sidste godt 15 år.

I relation til fordringer vil den oplagte mulighed være et valutalån til selskabet. Der er for personer fradrag for tab på alle former for tab på tilgodehavender i udenlandsk valuta - bortset fra ved kaution.

Desværre er der en værnsrregel i lovgivningen, som forhindrer dette i forhold til et selskab, hvor kreditoren ejer 25 % eller mere af kapitalen.

Generelt synes jeg det er en farlig sti I overvejer at betræde. Formålet er alene at komme bedst muligt uden om jeres kautionsforpligtigelse. Hvis I blot afventer en tvangsopløsning risikerer I, at komme en situation, hvor en kurator vil søge transaktionen omstødt.

/Henrik

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)