Apple har pålagt Google at forbyde brug af ordene Apple og iPhone i AdWords annoncer. Dog kan Apple selv benytte ordene, ligesom en række danske teleselskaber har fået lov af Apple. Samme fremgangsmåde benyttes iøvrigt af bl.a. Nokia og BlackBerry. Så længe det fremgår tydeligt af annoncen, at det ikke er Apple der annoncerer, så er der ikke noget ulovligt i at benytte ordene Apple eller iPhone, og jeg mener derfor at det er konkurrenceforvridende, når hverken prissammenligningstjenester, forhandlere af mobiltilbehør, eller forhandlere af parallelimporterede iPhones, kan/må benytte disse ord i annoncen. Google giver stadig mulighed for at byde på disse søgeord, men uden at ordene indgår i annoncen vil den fremstå mindre relevant end teleselskabernes og Apples egen annonce og derfor gøre det mange gange dyrere at annoncere, ja faktisk umuligt i længden, da Google hurtigt vil vurdere annoncen som uinteressant for brugeren. Nu til spørgsmålene... Findes der afgørelser, hvor en prissammenligningstjeneste, eller parallelimportør har fået lov til at benytte brandnavne i Google annoncer ad rettens vej? Hvor skal man køre en sag som denne? Hvad vil det koste at køre en retsag? |
Nicolaj Thomasen:Hvor skal man køre en sag som denne?
Hvad vil det koste at køre en retsag?
Tror umiddelbart, at det kræver meget dybe lommer, desværre.
Men få eventuelt info og estimeret priser her;