Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brandnavne i AdWords annoncer

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Apple har pålagt Google at forbyde brug af ordene Apple og iPhone i AdWords annoncer. Dog kan Apple selv benytte ordene, ligesom en række danske teleselskaber har fået lov af Apple. Samme fremgangsmåde benyttes iøvrigt af bl.a. Nokia og BlackBerry.

Så længe det fremgår tydeligt af annoncen, at det ikke er Apple der annoncerer, så er der ikke noget ulovligt i at benytte ordene Apple eller iPhone, og jeg mener derfor at det er konkurrenceforvridende, når hverken prissammenligningstjenester, forhandlere af mobiltilbehør, eller forhandlere af parallelimporterede iPhones, kan/må benytte disse ord i annoncen.

Google giver stadig mulighed for at byde på disse søgeord, men uden at ordene indgår i annoncen vil den fremstå mindre relevant end teleselskabernes og Apples egen annonce og derfor gøre det mange gange dyrere at annoncere, ja faktisk umuligt i længden, da Google hurtigt vil vurdere annoncen som uinteressant for brugeren.

Nu til spørgsmålene...

Findes der afgørelser, hvor en prissammenligningstjeneste, eller parallelimportør har fået lov til at benytte brandnavne i Google annoncer ad rettens vej?

Hvor skal man køre en sag som denne?

Hvad vil det koste at køre en retsag?

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Århus
Tilmeldt 16. Dec 10
Indlæg ialt: 614
Fra  JatilROI Skrevet kl. 13:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 27. Apr 07
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 14:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Johannes Helleland:

Nicolaj Thomasen:

Hvad vil det koste at køre en retsag?

Tror umiddelbart, at det kræver meget dybe lommer, desværre.

Vi mister jo også rigtig mange penge ved ikke at gøre noget ved det.

Jeg har i første omgang sendt en klage til konkurrencestyrelsen:

"Karteldannelse mellem Apple og danske teleselskaber, Nokia og danske teleselskaber, samt
BlackBerry og danske teleselskaber.

Denne klage omhandler annoncering på Google, også kaldet AdWords. Når man laver en Google søgning, er de 3 øverste resultater typisk betalte annoncer, ligesom alle resultater i højre side er betalte annoncer.

Ifølge en nylig EU-afgørelse, er det lovligt at benytte brandnavne i disse annoncer, så
længe modtageren ikke er i tvivl om, hvilket firma der står bag annoncen. Alligevel har
Apple, Nokia og senest BlackBerry pålagt Google, at deres brands, som f.eks. iPhone i
tilfældet Apple, ikke må indgå i annonceteksterne. Dog kan brands indgå i Apples egne
annoncer, ligesom en række danske teleselskaber har fået lov af Apple til at benytte
deres brandnavne i annoncerne.

Google blokerer ikke for at andre kan få annoncer vist på eksempelvis en søgning med
ordet "iPhone 4S", men ordet må ikke indgå i annonceteksten og der blokeres for annoncen,
hvis ordet indgår.

Det er ikke kun prisen der afgør, hvilke annoncer der ligger øverst på en Google
søgning, det er i ligeså høj grad relevansen på den pågældende annonce, samt hvor stor en
procentdel der klikker på annoncen, set i forhold til de konkurrerende
annoncer. Præsterer en annonce dårligt over en periode, så bliver den faktisk slet ikke
vist.

På søgningen "iPhone 4S" har Apple og de teleselskaber med en tilladelse fra
Apple, altså en kæmpe fordel via unfair konkurrence, mens prissammenligningstjenester,
forhandlere af mobiltilbehør, nyhedstjenester, mobilbutikker med lovligt
parallelimporterede iPhones og mange andre, umuligt kan få vist deres annonce, endda
selvom en stor del af brugerne rent faktisk efterspørger disse produkter i deres
søgninger og ikke leder efter hverken Apple Store eller en iPhone med abonnement."

Fra Århus
Tilmeldt 16. Dec 10
Indlæg ialt: 614
Fra  JatilROI Skrevet kl. 14:28

Du må endelig poste herinde, når du får svar fra konkurrencestyrelsen - meget interessant hvordan de forholder sig til dette.

Iøvrigt en rigtig fin skrivelse Yes

Johannes

Tilmeldt 27. Apr 07
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 14:51

Johannes Helleland:

Du må endelig poste herinde, når du får svar fra konkurrencestyrelsen - meget interessant hvordan de forholder sig til dette.

Iøvrigt en rigtig fin skrivelse Yes

Johannes

Det skal jeg nok!

En ting jeg også finder underligt, er at ingen danske medier har boret i hvorfor iPhones altid er billigst hos Apple Store ved lancering. Eksempelvis kan iPhone 4S som den eneste smartphone ikke købes med abonnementet "Telenor Minut" hos Telenor. Havde det været muligt, så ville den samlede mindstepris være mindre end købsprisen hos Apple Store.

Nu skal jeg passe på ikke at få en sag på halsen, da jeg ingen beviser har for at Apple skulle have dikteret mindstepriser på iPhone 4S, men jeg finder det da underligt, at flere teleselskaber har en mindstepris, der kun lige præcis sniger sig over købsprisen hos Apple Store.

Tilmeldt 27. Apr 07
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 13:12

Jeg er netop blevet ringet op af konkurrencestyrelsen og de mener at sagen er lige på vippen til at de vil bruge ressourcer på den.

Det ville hjælpe hvis der kom flere klager over samme problemstilling, ligesom jeg skal sende dem noget der viser, at Apple rent faktisk forbyder mig at benytte deres brandnavne.

Er der nogen der har et afslag fra Apple liggende?

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 13:16

Jeg har desværre ikke rigtig noget input, men lad os få delt tråden på Twitter, Facebook og G+ o.s.v. :-)

Tilmeldt 20. Oct 09
Indlæg ialt: 299
Skrevet kl. 13:22

Kan desværre heller ikke hjælpe Nicolaj, men kan kun sige GO GO GO...

Kunne absolut være en spændende sag, selvom det måske vil være en ulige kamp Sad Måske der er en advokat der gerne vil i medierne der kunne hjælpe, for er da ikke i tvivl om det vil give medie omtale.

Mvh Kristian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:29

Det kunne være at det også var en sag for Kristian Holte som også blogger IT Jura her på Amino og på sin egen blog.

Tilmeldt 27. Apr 07
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 13:23

Så er der lidt nyt i sagen Smile

Konkurrencestyrelsen har nu koblet en fast sagsbehandler på denne sag, så der er en god mulighed for at de vælger at arbejde videre med det.

Hvis du på nogen måde kan bidrage med informationer, cases og/eller afslag, så send mig lige en PB, så sender jeg kontaktoplysninger retur.

Det behøver ikke at være angående Apple, men kan også være andre varemærker, hvor producenten har samme politik på området og forbyder brug af brandnavne i annonceteksten, eller kun accepterer en udvalgt gruppe at benytte deres brandnavn. Specielt sidstnævnte tilfælde er brugbart, da der her kan være tale om ulovlig karteldannelse.

Det er ligeledes muligt at være anonym, hvis man f.eks. er forhandler og du er bange for at producenten ikke længere vil sælge til dig. Mere info herom kan gives via PB.

Der er allerede nogle stykker der har hjulpet - tak for det! Jo flere vi er, des større chance er der nok for at sagen bliver taget alvorligt og måske endda fanger mediernes interesse. Set ud fra forbrugerens synspunkt, er det jo heller ikke i orden, at producenten dikterer hvilke annoncer der vises på en søgning.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)