Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Om annoncer til bladudgivelse

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Jeg har i nogle uger kigget lidt med her på Amino, som jeg tilfældigvis endte på, da jeg surfede lidt rundt efter noget information omkring Martin Thorborgs nye bog.
Det er lige præcis sådan et forum jeg står og har brug for, og det betyder også, at i nok får en pokkers masse spørgsmål fra mig i den kommende tid.

Jeg går og leger med tanken om min egen lille bladudgivelse.  Jeg vil ikke komme nærmere ind på selve indholdet, men det drejer sig om et nicheområde indenfor sportens verden.
Først skal jeg dog have et overblik over økonomien i et sådan blad,  og her er annonceindtægter jo en stor del af det.

I første omgang ønsker jeg at lave et oplag på 1000-1500 styk.
Det er meget forsigtigt, men jeg har ikke økonomi til at gå ud med et brag. Jeg forventer dog heller ikke at kunne leve af det i første omgang.

Til dette har jeg nogle spørgsmål:

1. Hvilke firmaer kan anbefales til at sælge reklamerne til et sådan blad?  Anbefal gerne jer selv :)
2. Hvor stor del af et sådan blad vil typisk indholde reklamer?
3. Hvad er den typiske annoncepris ved et oplag  på f.eks 1500 stk.?
4. Hvor stor en procentdel af annonceindtægterne vil annoncefirmaet typisk beholde? Eller tager de en fastpris og ikke en procentvis pris af indtægterne?
5. Hvornår modtager man typisk annonceindtægter?  Før annoncen skal trykkes og bladet udgives eller XX antal uger efter annoncen har været i bladet?

Skriv endelig, hvis i har brug for flere informationer for at kunne hjælpe mig.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:03
Hej, og velkommen til

1. Hvilke firmaer kan anbefales til at sælge reklamerne til et sådan blad?  Anbefal gerne jer selv :)

Jeg vil ikke anbefale MIG selv, men DIG selv. Hvis du står 100% inde for dit produkt, kan du også sælge annoncerne i det. Du skal bare klø på. Læs evt. mine erfaringer fra samme situation sidste år: http://www.amino.dk/view.asp?topicID=2557 

2. Hvor stor del af et sådan blad vil typisk indholde reklamer?

Mit blad inderholder ca. 50% annoncer. Derudover har jeg nu fået det lokale kirkeblad med som en del af bladet - det er genialt, fordi jeg opfatter det som annoncer (=klejner i kassen) og læserne opfatter det som redaktionelt stof, hvilket det jo i grunden også er. Måske kan du finde noget tilsvarende indenfor din niche?

3. Hvad er den typiske annoncepris ved et oplag  på f.eks 1500 stk.?

Jeg tager 3000 kr. for en helside inde i bladet og 4000 for bagsiden ved et oplag på 2500-3000 (sæsonafhængigt). Mindre annoncer har højere millimeterpris. Det er klogt at lave nogle gode moduler, men lav endelig ikke for små moduler i dit salgsmateriale - annoncørerne har tendens til at vælge moduler, som de har set i bladet, og du kan jo lige så godt få dem til at vælge så store moduler som muligt. 

4. Hvor stor en procentdel af annonceindtægterne vil annoncefirmaet typisk beholde? Eller tager de en fastpris og ikke en procentvis pris af indtægterne?

Jeg ved det ikke - jeg ville ikke bryde mig om at bruge en ekstern sælger til dette. Det er vigtigt for mig, at min annoncør ved præcist, hvad han får for pengene. Ind i mellem kan jeg lave et specialtilbud til en særlig vigtig kunde (som f.eks. Kirkebladet) - det vil den eksterne sælger ikke kunne.

5. Hvornår modtager man typisk annonceindtægter?  Før annoncen skal trykkes og bladet udgives eller XX antal uger efter annoncen har været i bladet?

Jeg fakturerer, når bladet er på gaden - altså kan mine annnoncører se deres annonce, før de betaler. Det giver god stemning, og jeg har kun få problemer med dårlige betalere. Det vil kunne lade sig gøre at få en kredit hos trykkeriet, som betyder, at du først skal betale, når du har pengene i hånden. Hvis du i starten kan undgå ansatte, vil du ikke behøve at risikere andet end din egen tid.

Held og lykke med projektet. Hvis du ikke skal have det som din fuldtidsbeskæftigelse (fordi det ikke kan bære økonomisk), er det meget væsentligt, at du styrer den tid, du bruger på projektet meget grundigt. Ting, man engagerer sig i kan tage uendelig lang tid, hvilket giver en uendeligt lav timeløn.

mvh Hans

Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 01:16
Tak for svaret.

Jeg kan sagtens se fordelen i selv at sælge annoncerne, og det er da også noget jeg vil have med i mine overvejelser.
Jeg tror bestemt på mit produkt, men det er først og fremmest det journalistiske som er drivkraften i mine ambitioner, så det med at finde annoncører, skal helst ikke overskygge glæden ved at kunne koncentrere sig om det reele indhold af bladet.

Jeg vil derfor stadig gerne høre fra folk, der ved noget om firmaer der kan sælge annoncepladsen. Det ville være rart med et overblik over hvad sådan noget kan gøres for.

Dine 50% annoncer skræmmer mig lidt. 
Vil det være helt umuligt for dig at få bladet til at køre med en lavere procentdel reklamer?
Jeg forestiller mig max 20% af mit eget blads plads til annoncer, men det er måske helt urealtisk at drive et blad med så få annoncer?
Selve bladets udsalgspris må dog godt påføres nogle kroner til gengæld, da jeg ikke tror prisen er altafgørende for om mit blad vil blive købt af de potentielle læsere jeg  henvender mig til.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 381
Fra  BiipBiip.dk Skrevet kl. 03:03
Heysa Mester

Jeg har arbejdet som sælger for Benjamin..

Som har blade som FHM, M!, Woman, Costume, Bil og Boligmagasinet, Vmax og et par nye siden da

Jeg vil ønske dig held og lykke!!

Og med mindre du selv kan en del af det grafiske, korrekturlæsning og sælge og have mange kontakter / Jern i ilden samtidig har du virkelig brug for en god slat penge!!!

Her er mit gode råd!!

Få fat i alle de trykkerier du kan finde ring eller mail til dem. Og hør deres priser evt få dem til at sende nogle Papir prøver.

Da det er det allervigtisgste for dig.   (kan være en fordel ikke at have et alt for stort og tykt blad i starten da det vil mindske udgifterne)

Derefter vælg 50 ud af de 500 annoncører du tror Virkelig gerne ville spøtte annoncepenge i dit projekt. (SVÆRT MED SÅ LILLE OPLAG) Så regn ikke med større firmaer siger ja. Men hellere flere små og lokale annoncører (SÅ KAN DU JO FAKTURERE FLERE "OPSÆTNINGER")

Ring til dem og hør om det ville have interesse!!! Evt sælg en ANNONCE. Så har du jo fået "FODEN" indenfor. og jeg lover dig hvis du ud af de 50 laver et salg eller flere JA SÅ BRÆNDER DU ENDNU MERE FOR PROJEKTET..

Hvis ikke du finder nogle billige trykkere så kontakt mig. så skal jeg da trykke på nogle kontakter og se om jeg kan finde et godt tilbud til dig

Tror godt jeg kan få lavet et blad på 48 sider til dig hvor de 32 sider er i 4*4 farver og 16 i sort hvid til en LUKSUSPRIS dog kræves det et lidt større oplag end 1000- 1500 nok 8000 min.

Men følger da din tråd her

JENS

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:25
Hej Kaminski

Jeg har været med til at bygge mellem 15-20 magasiner op, og kommer her med nogle generelle betragtninger du kan overveje.

1. Jo mere attraktiv og homogen en målgruppe du leverer til des højere annoncepris pr. kontakt.

2. Jo flere kontakter pr. publikation des mere attraktivt er det at sælge for et annoncesalgsbureau.(1.500 ex. er meget lidt - det er ikke sikkert at du kan få de store spillere til at interessere sig for mediet). Hermed et par navne: DG Media, Stibo Media, Front Media, JB Media, J&B Media, Oxygen.

3. Mange gratismedier (herved forstås 100% annoncefinansierede og ikke foreningsejede) har omkring 50% - 100% annoncer. Enkelte har mindre - men det er vist et fåtal.

Blot til orientering - da der henvises til denne salgsmetode i et af indlæggene: Betalte artikler, hvor der ikke henvises til, at det er en betalt tekst, kaldes i fagsprog for luderjournalistik, og er ulovligt.

4. Jeg har tidligere modtaget fra 22% - 50% af annoncesalget, alt afhængigt af det medie, der er solgt annoncer til. Det er muligt at du skal af med mere, hvis du ønsker at lægge salget ud.
5. Alle medier jeg har kendskab til, afregner på dagen mediet udkommer.

Hvis jeg var dig ville jeg overveje to ting inden jeg arbejdede videre:

1. Udgives publikationen af idealististiske årsager eller kommercielle?

2. Om det trygte medie er vejen frem pga. den forholdsvis omkostningsfyldte produktion, som består af:

• Tryk

• Foliering/kuvertering

• Distribution/porto

• Omkostninger til salg mv.

Der findes nogle ganske interessante løsninger for publikationer på nettet. Se bl.a. Mindworking/Mindpaper, der kan spare dig for en masse omkostninger.

Mvh

Kenneth Christiansen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)