Hej Amino, Jeg er i tvivl om følgende: En af mine virksomheder (Enkeltmandsvirksomhed) har haft underskud sidste år og i år, mens jeg har bygget det op. Jeg har derfor selv skudt penge i firmaet, for at betale regninger mv. Lad os sige jeg har investeret 100.000 kroner i firmaet, og haft et tilsvarende underskud over de to første år. Mit spørgsmål går på, hvad når jeg begynder at få en indtægt og et overskud næste år. Vil jeg så kunne trække de første 100.000 kroner ud af firmaet, uden at betale skat, da jeg jo har skudt dem ind som egenkapital? 2: Jeg har et side spørgsmål fra min kammerat: Hvis han opretter en personlig momsregistreret virksomhed. Denne virksomhed har nogle udgifter til materiel: f.eks. en computer. Da han endnu ikke har haft en indtægt i det nyoprettede firma vil han jo have et underskud. I selvangivelsen er der en rubrik som hedder "underskud af selvstænding virksomhed før renter og rentekorrektion".
Hvis han påfører sit underskud (i dette tilfælde computerens værdi), vil han så få et fradrag på dette beløb i sit private skatteregnskab? Altså omtrent 40% af 10000 kr., også selvom denne udgift ikke er forbundet med den indtægt som han tidligere er blevet beskattet af?
Håber der er nogen der kan hjælpe.
På forhånd tak.
Mvh |
Lars Juul Madsen:Mit spørgsmål går på, hvad når jeg begynder at få en indtægt og et overskud næste år. Vil jeg så kunne trække de første 100.000 kroner ud af firmaet, uden at betale skat, da jeg jo har skudt dem ind som egenkapital?
I det omfang som du lånt dit eget firma penge til at betale regninger mv. bliver du ikke beskattet når du hiver pengene ud. Du har allerede betalt skat af dem en gang før.
Underskud kan enten bruges til modregning i anden indkomst (eksempelvis løn fra andet arbeje) i samme år. Hvis der ikke er nogen indkomst at modregne i overføres det til skatteåret efter og så fremdeles.
/Henrik