Nu er jeg godt og grundig træt af at andre tager mine billeder og tekster fra min hjemmeside. Senest har jeg set en "deal" fra Savemyday hvor også et af mine billeder er brugt. Er der noget jeg kan gøre? |
Mette Maria:
Nu er jeg godt og grundig træt af at andre tager mine billeder og tekster fra min hjemmeside. Senest har jeg set en "deal" fra Savemyday hvor også et af mine billeder er brugt. Er der noget jeg kan gøre?
Send en faktura på 1.000 kroner for billedet til dem, sammen med et brev hvor du fortæller at de uberettiget har benyttet sig af et billede du har ophavsretten til.
Betaler de ikke, eller nægter at have gjort noget forkert, så må du med glæde kontakte mig. Jeg kan godt hjælpe dig med at få formuleret noget til dem, så de vælger at betale ved kasse et. Hjælper dig ganske gratis.
Jeg har før måtte slås med et stort dansk firma, der havde stjålet tekst fra mig, og efter 5-6 korrespondancer, valgte de at betale min faktura. Det hele er et spørgsmål om, at du kender din ret og desuden er klar til at smide 500 kroner efter en småsag i retten - men så langt kommer det dog næppe.
Den eneste måde, at få folk til at holde op med at stjæle på, er ved at gå hårdt til dem. Man skal ikke finde sig i tyveri af tekster eller billeder. Intet er for småt. For hvis man er ligeglad, så åbner man pandoras æske - og så stopper tyverierne i hvert fald aldrig.