Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af Privat indskud og udlæg

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Jun 10
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer.

Jeg har søgt en del rundt herinde og vidst nok også fundet svar på det jeg søgt, nemlig hvordan jeg skal bogføre private indskud i min nye virksomhed, og hvordan jeg skal bogføre fakturaer/køb som er betalt privat (privat udlæg).

Jeg benytter mig af SummaSummarum, og syntes det driller lidt i forhold til Kredit/Debet konti, idet det ser ud til jeg på min kassekladde altid skal have enten Bank, Giro eller Kasse med - altså kan jeg ikke flytte fra eks. mellemregning til divsere udgifter.

Jeg har nu forsøgt mig med at med at lave denne kassekladde, og vil høre om den er korrekt.

Det der er mit spørgsmål er om denne kassekladde er korrekt, når jeg har skudt 5000kr. ind i virksomheden (overført til virksomheds bankkonto), men at jeg samtidig også har købt en mappe til 18kr. incl. moms hos PlusOffice for mine privat beholdning - altså et udlæg.

Yderligere, når jeg nu skal sætte fakturaen fra PlusOffice i min bogholderi-mappe, skal jeg så skrive både Bilag nr. 1 og 2 på den?

Med Venlig Hilsen

Thomas Jespersen

Fra Viborg
Tilmeldt 10. Nov 11
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Thomas.

Du skal (hvis du ikke allerede har oprettet én) oprette en melleregningskonto, hvor du kan holde styr på alle de udlæg, som du har ifm. din virksomhed. Denne konto viser så, hvor stor en gæld/mellemværende, som virksomheden har med dig.

Det du skal gøre er følgende:

  • Det private indskud skal debiteres på banken og krediteres på mellemregningskontoen - det vil så få f.eks. bilag 1.
  • Mappeudgifterne, som du personligt har betalt for, skal debiteres på f.eks. en konto for kontorartikler og krediteres på mellemregningskontoen. Dette får f.eks. bilag 2.

Håber dette var svar nok - ellers er du velkommen til at kontakte mig igen.

Mvh Runa Vang Krag, Deloitte

Fra Blenstrup
Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hjalp i hvert fald mig, 1000-tak

Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Jun 10
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Runa.

Dette var egentligt også sådan jeg havde fået opfattelsen af at det skulle gøres, og det jeg derfor efterspørger er hvordan det gøres rent praktisk med SummaSummarum?

Konto nr. 62000 er Mellemregningskontoen, men idet jeg ikke kan bruge den som afstemningskonto kan jeg ikke lave det direkte som du beskriver (debet: kontorartikler, kredit: mellemregning)

Hvordan gør jeg dette i SummaSummarum?

Hilsen Thomas

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kender jeg ikke lige så meget til praksis omkring SummaSummarum, men har du ikke evt. mulighed for at tilføje mellemregningen til listen over afstemningskonti?

Edit:
Eller lave posteringen over to linier - begge uden brug af afstemningskonti.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Jun 10
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra København S
Tilmeldt 1. Nov 09
Indlæg ialt: 34
Fra  UpCopenhagen 2ndhand Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcis Wink Du skal vælge en anden type kassekladde i Summa. Håber det lykkedes.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)