Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forening..

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Kbh
Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har et spørgsmål mht. at oprette en forening med det formål at tjene penge.
Pengene kan ikke gå til os direkte, men man kan jo ansætte sig selv. Så man kan ikke få noget ud af det andet end evt. lønstigninger.

Så mine spørgsmål lyder:

1. Kan man 2-3 mand oprette en forening og ansætte sig selv med løn?

2. Hvis man er på kontanthjælp, vil arbejde i forening blive set som at man er arbejdsdygtig og dermed blive trukket i ydelsen?

3. Hvorledes kan man uddele penge mht. uddannelse af (til at starte med) sig selv og andre bestyrelsesmedlemmer/ansatte i foreningen?

4. Vil Told og skat være efter een hvis man er på kontanthjælp og bliver uddannet gennem en forening?

Jeg gider ikke i slagsmål med told og skat eller min kommune, så derfor vil jeg høre jer ad om nogen kender til reglerne.

Mvh. Mukle
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:04

1. Kan man 2-3 mand oprette en forening og ansætte sig selv med løn? Anette: Det kan man godt, men det er en besværlig løsning, fordi de er tale om en erhvervsdrivende forening, hvor der ikke lige er noget klart almenvelgørende formål, sæt penge af til advokatbistand.  
  2. Hvis man er på kontanthjælp, vil arbejde i forening blive set som at man er arbejdsdygtig og dermed blive trukket i ydelsen? Anette: Ja, og det er man vel også: Jeg mener arbejdsdygtig og i arbejde. Hvis I ikke får noget i løn, kan det være, at I kan få lov til at lave det som beskæftigelse, men hvis foreningens formål alene er at tjene penge til jer, kan jeg ikke rigtig se, at de øvrige skatteborgere i jeres kommune skulle finansiere jeres eventyr. 
  3. Hvorledes kan man uddele penge mht. uddannelse af (til at starte med) sig selv og andre bestyrelsesmedlemmer/ansatte i foreningen? Anette: Da skal I følge de almindelige og meget lempelige regler om uddannelse af personale. Men hvis foreningens formål ikke er almenvelgørende, vil I få svært ved ikke at blive sidestillede med ejere, og så er reglerne meget skrappe. Så det vil kun være relativt begrænsede og ikke kompetencegivende uddannelser, I kan finansiere på denne måde. 
  4. Vil Told og skat være efter een hvis man er på kontanthjælp og bliver uddannet gennem en forening? Anette: Ja. I er i gang med at lave et projekt som ifølge din meget korte beskrivelse minder påfaldende om socialt bedrageri, men det kan jo være helt andre hensigter I har. Og det vil man naturligvis interessere sig for i kommunen.

Fra Kbh
Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 00:08
Hej Anette,

Tak for dit svar :)

Ja det er klart at der er lidt svært at svare mere specifikt når jeg ikke lægger flere detaljer ud.
Foreningen skal tjene penge ind til at kunne uddanne voksne med et bestemt type handicap til at kunne hjælpe andre i samme situation.  Give dem nogle professionelle værktøjer. Udover det skal pengene gå til samme handicapgruppe; arrangementer mm.

De uddannelser/kurser jeg taler om, er de uddannelser/kurser som medlemmerne selv kan søge om.

Mvh. Mukle

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:08
Hej Mulke

Ja, så er situationen jo en helt anden, fordi I jo netop har et velgørende/socialt formål. Jeg synes, I skal tale med sagsbehandlerne i kommunen om det, man kunne forestille sig, at de gerne vil hjælpe jer til at få projektet op at stå. Så I netop undgår alle de problemer, som jeg nævnte i det tidligere indlæg.

Held og lykke med jeres projekt.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:51
Hvis I sender mig en kort beskrivelse af jeres ideer og formål, vil jeg gerne sammenligne med konstruktionen i nogle af de foreninger, som jeg arbejder sammen med. Måske er det indlysende let, og måske skal der lige tænkes lidt grundigt.

mvh Hans

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:53
Enig i Anettes svar men jeg tillader mig lige at stille et ret kildent spørgsmål:

Hvem skal bestemme over foreningens midler ? Hvem skal tegne foreningen? Hvis svaret er at det er jer der skal bestemme over midlerne, at I skal tegne foreningen og at et eventuelt provenu ved foreningens opløsning skal tilfalde jer så vil I ikke være at betragte som en forening. For at I kan få status som forening kræver det et vist medlemsdemokrati og valg via generalforsamling. Dvs. I skal reelt afskære jer fra at have rådighed/ejendomsret over foreningens midler.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)