Pengene kan ikke gå til os direkte, men man kan jo ansætte sig selv. Så man kan ikke få noget ud af det andet end evt. lønstigninger. Så mine spørgsmål lyder:
Jeg gider ikke i slagsmål med told og skat eller min kommune, så derfor vil jeg høre jer ad om nogen kender til reglerne. Mvh. Mukle |
- Kan man 2-3 mand oprette en forening og ansætte sig selv med løn? Anette: Det kan man godt, men det er en besværlig løsning, fordi de er tale om en erhvervsdrivende forening, hvor der ikke lige er noget klart almenvelgørende formål, sæt penge af til advokatbistand.
- Hvis man er på kontanthjælp, vil arbejde i forening blive set som at man er arbejdsdygtig og dermed blive trukket i ydelsen? Anette: Ja, og det er man vel også: Jeg mener arbejdsdygtig og i arbejde. Hvis I ikke får noget i løn, kan det være, at I kan få lov til at lave det som beskæftigelse, men hvis foreningens formål alene er at tjene penge til jer, kan jeg ikke rigtig se, at de øvrige skatteborgere i jeres kommune skulle finansiere jeres eventyr.
- Hvorledes kan man uddele penge mht. uddannelse af (til at starte med) sig selv og andre bestyrelsesmedlemmer/ansatte i foreningen? Anette: Da skal I følge de almindelige og meget lempelige regler om uddannelse af personale. Men hvis foreningens formål ikke er almenvelgørende, vil I få svært ved ikke at blive sidestillede med ejere, og så er reglerne meget skrappe. Så det vil kun være relativt begrænsede og ikke kompetencegivende uddannelser, I kan finansiere på denne måde.
- Vil Told og skat være efter een hvis man er på kontanthjælp og bliver uddannet gennem en forening? Anette: Ja. I er i gang med at lave et projekt som ifølge din meget korte beskrivelse minder påfaldende om socialt bedrageri, men det kan jo være helt andre hensigter I har. Og det vil man naturligvis interessere sig for i kommunen.