Hej Aminoer Jeg startede selvstændigt den 1.5.2011. Fra 1.1. til 30.4.2011 var jeg ansat lønmodtager og har betalt A.-skat. Jeg har ikke betalt a'conto skat i perioden 1.5. til nu, fordi jeg startede med et drønende underskud. Særligt forsikring i en virksomhed som min koster virkelig mange penge, og så har jeg købt edb, faglitteratur m.v. Men det går heldigvis ganske hæderligt, så allerede nu har jeg fået dækket underskuddet ind og er begyndt at lave overskud. Mit spørgsmål er så: Jeg har ifølge mit skattekort for 2011 et månedligt fradrag på kr. 7.200,00. Er det stadig gældende, når jeg ikke længere er lønmodtager? Hvis mit overskud pr. 31.12.2011 er kr. 60.000,00. Må jeg så trække 7.200 x 8 (maj-dec) = kr. 57.600 og konstatere at jeg reelt ikke er skattepligtig i 2011??? eller hvordan gør man? Til næste år vil jeg lade mig forskudsregistrere, da jeg nu har et bedre grundlag at gøre det på. Jeg vil gerne indbetale a'conto inden 31.12.2011 hvis det viser sig, at jeg skal betale skat i stedet for at få en rigtig ubehagelig overraskelse til foråret. dbh Linda |
Du finder ud af det ved helt enkelt at lave dit regnskab, og se hvad dit overskud bliver i 2011 - og så ind og taste det i tast selv. Så får du nyt skattekort som svarer til din nye virklighed, og fradraget dels ud på de nye tal. Hvis ikke du har brugt dit årsfradrag i din lønmodtager tid - ja så eksisterer resten stadigt og deles ud på din nye indkomst som du beskriver det - og det ikke er brugt på anden vis.
Regnskab først - husk kun fradrag for ting der har 100% med virksomheden at gøre - husk korrekt moms - forsikring osv - faglitteratur ja - men ikke bare sådan helt generelt boligblade men det som er nødvendigt for at du kan ha din indtægt - edb ja - enten som småanskaffelser under ca 13 t (husker ikke tallet i hovedet her) og er det dyrere end det, så afskrivninger.
Så forskudsopgør - og du har dit svar omg fra skat tast selv
vh