Jeg skal til at starte en virksomhed. Men er det nødvendigt med CVR, hvis jeg tror at min indkomst er under 50.000kr. Jeg vil gerne vide mere om moms, faktura, skat og cvr nr.
Her er mine spørgsmål:
skal man betale moms hvis man ikke har et cvr nr? Hvordan er hvorledes?
Skal man betale skat hvis man ikke har et cvr nr? hvordan er hvorledes?
Kan jeg sende en faktura selvom jeg ikke har et cvr nr?
Er der andre ting jeg burde vide om inden jeg starter en virksomhed?
Virksomheden skal foregå på nettet (dvs. IKKE en fysisk butik). Det er kun mig der er i virksomheden (enkeltmand)
Det ville bare være bedre hvis nogle gad at svare på mine spørgsmål.
og nok lettere.....
Pointen er som Kirsten nævner disse. Dine spørgsmål bliver næsten ugentlig stillet på Amino og der er svaret massevis af gange. Det kræver ikke den store indsats med søgefunktionen at finde disse svar.
At starte egen virksomhed kræver en stor arbejdsindsats i forberedelse på i relation til selve ens ide, men også i forhold til alt det som følger med. Hvis du brugte 10 minutter på at læse SKAT's hjemmeside, ville du fået svarene på hovedparten af dine spørgsmål.
Nej du skal ikke betale moms hvis du ikke har CVR og dermed er momsregistreret og du må så ikke sælge for over 50.000 kr per løbende 12 mdr. Du må så naturligvis heller ikke trække moms fra dine indkøb.
Du kan godt sende faktura uden moms uden CVR under de betingelser
Ja man skal da betale skat af alt man tjener - du skal forskudregistrere overskuddet fra virksomheden, også uden CVR - som indkomst - og du skal skrive det på selvangivelsen årsopgørelsen også som indkomst.
Det er i den forbindelse helt underordnet om det er fysiske varer eller andet. Om der er andet du skal vide aner jeg ikke - men der kunne være importtilladelse hvis det var aktuelt og andet.
Du skal naturligvis føre regnskab så du kender dit overskud = indtægtet minus udgifter som 100% har at gøre med at skaffe indtægterne - og visse ting kan du ikke trække fra som udgift - men nu er vi derude hvor du må ha hjælp af en bogholder formentlig.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
tak for svaret cookie. Det du siger er så at hvis jeg laver en faktura til f.eks. dig, og prisen er på 1000 kr. Så skriver jeg bare 1000. Normalt skriver man jo 1000 inkl. moms.
Jeg sælger ikke nogen form for produkt, men mere en service (logo, banner, grafik osv)
I dette tilfælde kunne det måske være en fordel at blive momsregistreret, set i forhold til hvem dine kunder kunne være. Som momsregistreret skriver du jo moms på fakturaen, og hvis dine kunder også er momsregisreret kan de få fradrag for denne købsmoms (og logo, banner, grafik osv. er formentlig ikke noget de vil videresælge).