Du vil have at kunden skal guides af dig via webcam. Det kræver at kunden har en bærbar, med indbygget webcam eller et USB-webcam.
Derudover kræver det at kunden har 1000V godkendt værktøj. Hvis ikke skal de arbejde spændingsløst, altså have slukket strømmen, hvilket de ofte vil gøre på HPFI-/HFI-anlægget, for at sikre at det så er spændingsløst.
Med overstående opstår et nyt problem: Hvis der ingen spænding er i huset, er der ikke strøm til en router, og så kræver det at kunden har mobilt netværk, en bærbar med et fungerende batteri, samt en lommelygte så både du OG kunden kan se hvad der foregår.
Det er kun en intallatør, som må udføre den type el-arbejde. Det er ikke lovligt, at en aut. el-installatør guider en anden person til at udføre arbejde, som kun må udføres af en certificeret installatør.
Jeg er selv uddannet elinstallatør med egen forretning og har "ventet" denne service. Jeg er sikker på at rådgivning til private før eller siden bliver over nettet i et hvis omfang..
Reglerne er således at privatfolk må lave en række ting i deres hjem inden for en række klare regler..
Men som jeg forstår din tekst er det slet ikke til store elopgaver du søger, men måske i højere grad en der kan vejlede kunden til en kort hjælp evt. skifte en sikring eller lign. DETTE kunne jo potientielt lede til en elopgave såfremt det ikke er lovligt at de selv udfører dette. f.eks. ved nyinstllation :D
Men du er meget velkommen til at kontakte mig hvis du mangler hjælp til projektet.
Det er kun en intallatør, som må udføre den type el-arbejde. Det er ikke lovligt, at en aut. el-installatør guider en anden person til at udføre arbejde, som kun må udføres af en certificeret installatør.
Kommer helt an på hvilken slags opgave det er.
Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.
Fint nok, men hvad sker der så, hvis personen vælter ned af stigen og brækker benet eller det det der er værre, når han skal sætte en lampe op. Hvis skyld er det så? Personen kan være "klodset", men det kan måske retfærdiggøres i retten, at det ikke var ansvarligt, at få denne person til at sætte en lampe op. Kan det ikke være et stort potentielt problem? Tænk nu, hvis ansvaret ligger hos den guidende el-installatør?
Michael, det er ikke det, jeg skriver. Hvem er ansvarlig for en ulykke ved en helt almindelig elektriker-opgave, hvis personen vejledes af en el-installatør eller elektriker? Mit indlæg handler om skyldssprøgsmålet.
Der ligger fuldstændig klare linier for hvad privat personen må lave, så længe installatøren ikke misleder nogen ud over de grænser, kan han aldrig blive drævet til ansvar for en væltet stige eller lign..
Okay, jeg bliver åbenbart nødt til at præcisere mit indlæg, som jeg ikke troede var til at misforstå
Hvis personen kommer til skade under den guidede arbejdsopgave, hvem har da ansvaret? Hvis nu personen vælter ned af stigen og brækker halsen, er det så den pågældne persons egen skyld? Eller er det den guidende installatørs/elektrikers skyld?
Den guidende person skal være opmærksom på utroligt mange ting, som potentielt kan gå galt. Jeg forsøger blot at pointere, at der kan være nogle uigenemtænkte potentielle retlige spørgsmål, som evt. kan ramme den guidende el-installatør/elektriker ved en arbejdsulykke. Man skal huske på, at selvom det er personen, som selv udfører arbejdet, så er det trods alt guidet af en professionel sagkyndig person. Så hvor ligger skylden ved en arbejdsulykke? Det er selvfølgelig svært at sige, men det er absolut noget man skal være opmærksom på, hvis man går igang med dette online projekt.