Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er en god grafiker?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. Jul 11
Indlæg ialt: 205
Fra  Designerszone Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle. 

Nu står jeg i bunden af min karriere og skal til at vælge vej og ville spørge alle jer, som søger grafikere og lign. hvad i ser og tænker på når i skal have noget grafisk arbejde lavet.

Ser i på grafikerens uddannelse, portfolie, anmeldelser eller personlighed?

Når jeg i fremtiden skal vælge mellem flere muligheder, så er det rart at vide om man skal bruge så lang tid på en uddannelse, eller om det kan betale sig at selv studere og tage kurser?

Hvad mener i en god grafikere har i baghånden?

Mvh. Daniel

Grafisk designer, brand og idenditet Designerszone.dk Mit råd, prøv mig!

Fra Vejle
Tilmeldt 24. Jan 10
Indlæg ialt: 2537
Fra  Your Virtual Ninja Skrevet kl. 16:51

Portfolio and their personal website ONLY :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:39

For mig er en god grafiker en person, der er i stand til at fremstille en visuel repræsentation af en kundes ønske.

Da ikke alle kunder er i stand til at udtrykke deres ønske - måske fordi de ikke ved helt, ved de ønsker - skal grafikeren ud fra det, som kunden fortæller, kunne sætte sig i kundens sted og samtidig bruge sin egen inspiration til at finde forskellige løsningsforslag.

En grafiker skal også have et godt håndelag - altså kunne udarbejde visuelle repræsentationer, som kvalitetsmæssig hæver sig op over gennemsnittet (ikke nødvendigvis gennemsnittet af, hvad andre grafikere kan udføre). Det kræver ofte mod... ja, ikke sådan noget med stunts og faldskæm og friklatring, men turde overskride egne begrænsninger - det gælder jo generelt for os alle. Man kan se det på kunstnere kontra ikke-kunstnere: Ikke-kunstnere er meget forsigtige og formår ikke at skabe et værk, som træder frem fra baggrunden og ligefrem springer beskueren i øjnene! Det samme gælder for en grafiker. Dine værker skal springe beskueren i øjnene, uanset om det er på internettet eller en reklame i en avis eller omslaget til en bog.

Jeg tror ikke, at man så meget ser på grafikerens uddannelse, snarere på de værker, som grafikeren fremstiller.

En god grafiker har fingeren på pulsen mht. hvad der er oppe i tiden, men er samtidig i stand til at lægge sin egen personlighed i sine værker.

Hvis du har arbejdet grafisk i mange år og har en klar ide om, hvad du vil (grafisk retning), er det nok ikke så nødvendigt at kigge på uddannelse. En uddannelse er mere relevant, hvis du tøver og ikke rigtig ved, hvor du skal hen.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 17:44

Jeg tror ikke uddannelse er ligemeget - en god baggrund giver flere værktøjer i værktøjskassen - så var det mig, ville jeg tage en uddannelse indenfor faget. 

Når man vælger en grafiker, så lukker man øjnene og satser;) Nej, man ser selvfølgelig på hvad de ellers har lavet og på deres egen hjemmeside - men det er altid lidt et sats - derfor holder man også godt fast, hvis man har fundet en god en :)

Fra København
Tilmeldt 23. Jul 11
Indlæg ialt: 205
Fra  Designerszone Skrevet kl. 17:46

Hvad med min hjemmeside? Designerszone  Hvilken opfattelse får i af mig når i træder ind på min side?

Grafisk designer, brand og idenditet Designerszone.dk Mit råd, prøv mig!

Tilmeldt 15. May 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:48

Portfolie only..

Referencer betyder en smule, men ikke nødvendigt. Om en grafiker har en uddannelse rager mig ikke vidt. Jeg kender gode grafikere som ikke har taget mere end 9. klasse og set "professionelle" med portfolier som ikke var specielt imponerende.

Hvis du kan fremvise gode billeder i et portfolie på din egen hjemmeside. Har kontakt formular, og et kort oprids af din service ydelser. Så er du godt på vej :)

Bare min personlige mening.

Fra Stenløse
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 449
Fra  VATO - Programmering & Design Skrevet kl. 17:48

Når jeg søger en grafiker kigger jeg KUN på deres referencer (hvad de tidligere har lavet), priser og om de leverer til tiden.

Jeg prioterer ikke uddannelsen særlig højt, da "god grafik" konstant flytter sig.
Derudover vil jeg mene, at en god grafiker har det i blodet og derved kan uddanne sig selv og være med på det nyeste af det nyeste indenfor den grafiske verden.

Personligt er jeg 100% selvlært i at programmere og er idag fuldtid med mit eget firma og har massere at lave :-) 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:02

Simon Thomsen:
Når jeg søger en grafiker kigger jeg KUN på deres referencer (hvad de tidligere har lavet), priser og om de leverer til tiden.

Ja, det med om man leverer til tiden er et godt argument. At overholde aftaler er en personlig kvalitet, ikke en fag-teknisk kvalitet. Kun at kigge på referencer ville jeg ikke vælge.

Fra Stenløse
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 449
Fra  VATO - Programmering & Design Skrevet kl. 18:06

Poul Madsen:

Simon Thomsen:

Ja, det med om man leverer til tiden er et godt argument. At overholde aftaler er en personlig kvalitet, ikke en fag-teknisk kvalitet. Kun at kigge på referencer ville jeg ikke vælge.

Når jeg skriver referencer, så mener jeg tidligere arbejde, så man kan vurdere om deres design stil lever op til de krav man har til det design der skal laves :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:09

Daniel Kongsted Petersen:
Hvad med min hjemmeside? Designerszone  Hvilken opfattelse får i af mig når i træder ind på min side?

Udmærket indtryk, men den siger intet om dine evner som grafiker. De tre felter nederst; grøn, rød og sort, er pæne og professionelt ok, men siger intet om hvad du kan. Jeg tror, du skal vælge noget ud af det, du tidligere har lavet; noget du er meget glad for og synes, at det repræsenterer dig. Brug det som inspiration og tema til at bygge hjemmesiden op. Du kan sagtens vælge det layout, som du har nu, men baggrund, farver og til dels tekster skal følge dit værk.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)