Hej Jeg står overfor at skulle til at ansætte eller ihvertfald hyre en eller anden form for personale til at løse opgaver. Konceptet består i at de ansatte bliver skrevet op i en jobdatabase, hvor de selv logger sig ind, og påtager sig de serviceopgaver som jeg har lagt i databasen. Jeg kan derfor ikke garantere et fast antal timer pr. uge. Opgaverne ville sagtens kunne løses af ungarbejdere, og jeg anser det derfor faktisk som et ideelt fritidsarbejde, for en skoleelev, da de kan varetage præcis de opgaver de føler de kan overkomme. Jeg har dog haft lidt svært ved at sætte mig ind i reglerne på området omkring løse ansættelser, og har derfor også overvejet at ansætte dem freelance, hvor de unge så sender en fraktura for hver løst opgave. Men kan det passe jeg har læst at man som freelancer ikke må have noget der minder om fast arbejde? Endvidere synes jeg ikke freelance arbejde er den bedste ansættelsesform for de unge mennesker, da det giver dem noget papirarbejde? Eller hvad siger I? Den anden mulighed som jeg ser det, er en ansættelse uden nogen krav om arbejdstider og antallet af arbejdstimer, men bare en aftale omkring løn? Altså bare en ordning hvor de bliver skrevet op i databasen, og de bliver instrueret i hvordan, de skal løse opgaverne? Er det muligt at ansætte nogen på disse vilkår? Og hvad skal jeg være opmærksom på? Både i det hele taget, men især ift. ansættelseskontrakten? Hvad skal jeg ellers være opmærksom på når jeg ansætter folk? Her tænker jeg rimeligt bredt. Skal man have en virksomhed til at håndtere lønudbetalinger? Klarer de også feriepenge, og er der noget krav om indbetaling til pension? Hvordan noteres lønudbetalinger i regnskabet? For at opsummere; hvad er i min situation den bedste løsning? Freelance vs. ansættelse uden krav om fast arbejdstid? Og hvad skal jeg være specielt opmærksom på?
vh Søren Ketelsen |
Hej Søren,
SKetelsen:Men kan det passe jeg har læst at man som freelancer ikke må have noget der minder om fast arbejde?
Ja, du skal passe på med dette, da freelanceren af SKAT ofte vil blive betragtet som lønmodtager, og du vil dermed alligevel kunne stilles til ansvar for indberettelse af a-skat, am-bidrag, mv.
Derudover er du alligevel pligtig til at indberette de timer, som dine freelancere arbejder, såfremt de ikke er momsregistreret, og det lyder det næppe til, at de vil være.
SKetelsen:Den anden mulighed som jeg ser det, er en ansættelse uden nogen krav om arbejdstider og antallet af arbejdstimer, men bare en aftale omkring løn? Altså bare en ordning hvor de bliver skrevet op i databasen, og de bliver instrueret i hvordan, de skal løse opgaverne?
Er det muligt at ansætte nogen på disse vilkår? Og hvad skal jeg være opmærksom på? Både i det hele taget, men især ift. ansættelseskontrakten?
Ja, du kan sagtens ansætte ungarbejdere uden at garantere dem et fast antal timer. Læs mere hos Jobpatruljen, http://www.jobpatruljen.dk/
SKetelsen:Skal man have en virksomhed til at håndtere lønudbetalinger? Klarer de også feriepenge, og er der noget krav om indbetaling til pension?
Du kan tage kontakt til et lønbureau som Danløn, http://www.danlon.dk/. De klarer alting for dig, og sørger for at trække pengene direkte på din konto, så du ikke overskrider fristerne fra SKAT. Det koster 15 kr. pr. lønafregning pr. medarbejder.
Når du beregner din lønomkostning, så tag din timeløn og læg ca. 40% oveni. Så har du et godt udgangspunkt for, hvad lønnen kommer til at koste dig pr. medarbejder.
SKetelsen:Hvordan noteres lønudbetalinger i regnskabet?
Lønbogholderi kan være lidt avanceret, så med mindre du har godt styr på bogholderiet, så få en ekstern (freelance) bogholder til at varetage denne del.
Det er noget af det, som jeg eksempelvis laver til daglig.